Waarom is het onderhouden van sociale media soms meer van moeten dan van willen?
We kennen ze allemaal, de lijstjes die je moeten helpen om content te produceren voor je sociale mediakanalen, zoals Twitter, Facebook, LinkedIn enz. Maar als alles spontaan zou gaan, dan hadden we toch geen lijstjes nodig, niet?
Waarom is sociale media onderhouden soms zo vermoeiend dat we lijstjes en tips nodig hebben om die kanalen te vullen met content?
Waarom is het soms meer van moeten dan van willen?
Enkele mogelijke antwoorden:
Men moet te veel sociale mediakanalen onderhouden
Iedereen was enthousiast bij de doorbraak van sociale media. Geen enkel bedrijf kon of durfde achterblijven en waagde zich bijgevolg op Twitter, Facebook, LinkedIn,… Na een tijdje kwamen velen tot de vaststelling dat ze te veel kanalen hadden om te onderhouden en te weinig content/tijd om ze levend te houden.
Tip: Kies zorgvuldig en doordacht je sociale mediakanalen. Kies die kanalen waar je (potentiële) klanten zitten en waarvan je weet dat je voldoende content hebt om dit kanaal continu te voorzien van passende content. En doorloop een testfase. Ga voor je publiek gaat met je sociale media een maand lang content produceren alsof het live staat. Op die manier merk je vlug eventuele problemen die opduiken. Te weinig tijd? Te weinig content? Niet de juiste content?
Men weet niet wat de volgers/ klanten willen
Sommigen bedrijven hebben honderden, duizenden volgers maar hebben absoluut geen idee waarom ze gevolgd worden. Men heeft ooit een kanaal opgestart, is spontaan zaken beginnen posten en de volgers kwamen vanzelf. Maar nu is het een dooie boel. Geen likes, geen engagement, doodse stilte.
Tip: Probeer te achterhalen wat je volgers willen. Experimenteer met vorm en inhoud. Stop met datgene wat geen succes heeft en steek al je energie in die zaken die wel werken. Facebook volgers willen bijvoorbeeld promoties. Werkt altijd. Twitter-volgers van KMO’s willen dan weer iets helemaal anders. Willen dat je zaken tweet die echt te maken hebben met je bedrijf.
Men weet zelf niet wat men weet
Unieke content verkoopt altijd. Het probleem is dat bedrijven zelden beseffen op welke berg unieke content ze zitten.
Tip: Maak een oplijsting van de unieke content waarover je beschikt en werk een strategie uit om deze content beschikbaar te stellen voor jouw publiek via je sociale mediakanalen.
Sociale media onderhouden is nu eenmaal helemaal niet zo gemakkelijk
In tegenstelling tot wat sommigen ons willen doen geloven is het onderhouden van sociale media helemaal niet eenvoudig. Integendeel. Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken, zijn eigen doelpubliek, en de essentie van sociale media is engagement, dus wie een relatie wil opbouwen met zijn publiek moet de nodige tijd voorzien.
Tip: Beschouw het onderhouden van sociale media niet als iets wat je er tussendoor eventjes bijneemt. Zie het als een telefoon. Hij rinkelt niet altijd, maar soms hang je wel een uur met een klant aan de lijn.
Distributie vraagt meer tijd dan men denkt
Vaak wordt bij het inplannen van contentproductie het distributieproces over het hoofd gezien. Maar wie wil dat zijn content echt bij zijn doelgroep terecht komt, zal ook voor de distributie de nodige tijd moeten nemen.
Tip: Houd er rekening mee dat het uitvoeren van je distributiestrategie evenveel tijd in beslag kan nemen als het aanmaken van de content zelf.
Sociale media onderhouden is iets voor de langere termijn
Wie een sociaal mediakanaal opstart zal daar niet onmiddellijk de vruchten van plukken. Behalve misschien een toevallig instant viral-succes, maar het is moeilijk om op langere termijn dit succes vast te houden.
Tip: Wees geduldig met sociale media en stel geen doelstellingen op korte termijn. Evalueer een eerst keer na zes maanden en stel op basis daarvan je doelstellingen en strategie (eventueel) bij.
2 Replies to “Waarom is sociale media onderhouden soms zo vermoeiend?”