Moet het gezegd, het ‘Journalism Trends 2016’ rapport is een must-read voor pr-mensen.
Meer dan 2000 journalisten namen deel aan het onderzoek van MyNewsDesk. Geen journalisten uit België of Vlaanderen, maar wel uit de Verenigde Staten, Australië, Canada, Singapore en dichter bij huis: Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.
Enkele vaststellingen uit het rapport:
Het persbericht is springlevend
Ook al leven we in sociale mediatijden, toch verkiezen journalisten nog steeds persoonlijk contact en een persberichten als basis voor een nieuwsitem. Zo gebruiken 9 op de tien journalisten het persbericht als belangrijke informatiebron.
Journalisten vinden een goed contact met PR-mensen belangrijk
Ook al zijn de meeste journalisten tevreden met het persbericht dat via mail binnenkomt, toch vinden ze contact op regelmatige basis met een PR-verantwoordelijke belangrijk. 65% van de journalisten vinden een goed contact met PR-mensen belangrijk.
Alles staat of valt met de geloofwaardigheid van de bron
De belangrijkste factor die bepaalt of een journalist een pitch verder zal onderzoeken of niet is de geloofwaardigheid van de bron. Wie is de boodschapper en kan ik die vertrouwen? Dit is de belangrijkste vraag die de journalist zich stelt voor hij zich verder verdiept in de toegezonden pitch.
Een tweede belangrijke reden om een pitch verder te bekijken is ‘goede quotes of de mogelijkheid om een opinieleider te interviewen.’
Derde voorwaarde: de aanwezigheid van ondersteunend beeldmateriaal (video, foto’s,…) Zorg dan ook dat je newroom/perspagina op punt staat. Zie hiervoor: Voldoet jouw newsroom/perspagina aan de verwachtingen van een journalist?
Journalisten publiceren gemiddeld op drie verschillende platformen
De tijd dat journalisten zich beperkten tot één publicatiekanaal is definitief voorbij. Gedrukte media en online nieuwssites zijn de standaard-platformen waarop journalisten publiceren, gevolgd door Facebook en Twitter.
Zorg er dan ook voor dat op het ogenblik dat je een pitch verstuurt naar een journalist, al het ondersteunend beeldmateriaal voor het artikel ter beschikking staat in je newsroom. Want het online nieuws, Facebook en Twitter wachten niet.