Drie belangrijkste redenen waarom men je ontvolgt

Dit zijn de drie belangrijkste redenen waarom men je ontvolgt

Bedrijven sparen kosten noch moeite om volgers aan te trekken op sociale media. Maar weten ze ook waarom die volgers weer afhaken?

Marketing

Bedrijven doen alle mogelijke (betalende) marketinginspanningen om zo veel mogelijk volgers aan te trekken op sociale media.

Maar hoe vaak gebeurt het dat bedrijven dezelfde inspanningen leveren om te achterhalen waarom ze opnieuw worden ontvolgd?

Het sociale media bureau Sprout Social onderzocht het en kwam tot volgende interessante vaststellingen.

Waarom volgt men jou?

Laat ons eerst een keer kijken waarom men bedrijven en merken volgt.

Redenen waarom men een merk volgt op sociale media

Op één staat de meest logische reden: omdat men geïnteresseerd is in het product of de dienst dat het bedrijf aanbiedt.

Meer dan de helft van de respondenten gaf ook als reden: omdat ze geïnteresseerd zijn in promoties en omdat ze ‘entertainend’ zijn.

Opvallend: ‘kunnen communiceren met het bedrijf of merk’ is geen belangrijke reden. Slechts één op vier respondenten geeft dit als reden op. Zo sociaal hoeven de sociale media van bedrijven en merken dus niet te zijn.

 

Waarom ontvolgt men je?

En dan nu de belangrijkste statistiek van het rapport van Sprout Social. De redenen waarom men ontvolgt.

Redenen waarom mensen een merk ontvolgen

Op één staat: te veel promoties. Opvallend, want ‘promoties’, zo zagen we hierboven is de tweede belangrijkste reden waarom men merken en bedrijven volgt.

Conclusie: maak promotie via sociale media, maar ook weer niet te veel, en ga na hoe de frequentie van promotie invloed hebben op je aantal volgers. Promoot je veel en zie je je volgers dalen, dan kan daar best de oorzaak liggen.

Andere belangrijke redenen om af te haken is dat de informatie die een bedrijf of merk deelt op sociale media niet relevant is.

Vergeet niet dat de overgrote meerderheid van je volgers je volgt omdat ze geïnteresseerd zijn in je product of dienst.

Plotseling afkomen met cartoons of actualiteit posten die niks met de kern van je bedrijf of merk te maken heeft – het kan nefast zijn voor je volgersaantallen.

Kortom, schoenmaker blijf bij je leest, het geldt ook voor sociale media.

Lees daarom ook: Waarom is sociale media onderhouden soms zo vermoeiend?

En voor zij die merken dat hun tweets geen enkele impact genereren is er slecht nieuws. Je frequentie verhogen zal je volgersaantal doen dalen, want “they tweet too much” is een goede derde reden om af te haken. Veel succes op Twitter…

Lees ook:

 

 

Download hier het volledige rapport “Turned off: how brands are annoying customers on social”

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF