Wil je een webshop starten? Begin dan eerst met een blog.
Dat heeft alvast drie voordelen.
Het publiek leert je kennen en waarderen
De band tussen jij en je (toekomstige) klant wordt persoonlijk. Dankzij een blog krijgt je webshop een gezicht, een persoonlijkheid.
Waarom zouden ze bij een concurrerende webwinkel kopen als ze jou al maanden kennen van je blog en de info die je deelt waarderen? Voor die paar euro extra korting gaan ze vervolgens echt niet bij een wildvreemde online concurrent gaan kopen. Echt niet.
Je wordt een expert binnen je domein.
Door regelmatig over een bepaald onderwerp te bloggen gaan mensen je op termijn als een expert beschouwen.
En dat zal ook door Google gewaardeerd worden.
Grote kans dat je met bepaalde zoekwoorden bovenaan de resultatenpagina zal eindigen. Met positieve gevolgen voor het bezoekersaantal van je blog én van je webshop.
Je leert je (toekomstige) klanten kennen.
Je kunt met je blog (inhoudelijk) experimenteren en ontdekken wat aanslaat bij je publiek. Geen betere manier om je lezers en klanten te leren kennen.
Kennis die je kan doorvertalen naar je webwinkel om zo succesvol in te spelen op de behoeften van je klanten. Want je klanten, die ken je. Dankzij je blog.
(Deze tekst verscheen eerder op Vice Fox.)
*Image courtesy of stockimages at FreeDigitalPhotos.net
Start echter niet zomaar met een blog. Doe eerst keyword research via een keyword tool zodat je eerst nagaat of er wel gezocht wordt op de keywords die je target. Als dat het geval is, dan kan je blogs baseren op deze keywords. Anders ben je blogs aan het schrijven die niemand ooit gaat lezen.