cloud-709089_640

Dit moet je doen met je oude blogposts

Blogpost hebben een langer levensduur dan we denken. Zo bereikt een blogpost zijn maximaal lezersbereik pas na 2 jaar.  Enkele tips om de levensduur nog te verlengen.

Lange-termijn

Izea onderzocht de lange-termijnwaarde van een blogpost.

Van 500 blogpost die verschenen tussen augustus ’10 en februari ’12 werden de bezoekersaantallen over twee jaar bekeken.

Drie perioden

Blogpost 1

De onderzoekers onderscheiden drie perioden:

  • Shout: de piek na publicatie
  • Echo: een dalende curve in de maand die volgt
  • Reverberate: het na-effect van de publicatie, de long tail

De onderzoeker bekeken ook welk lezersbereik er behaald werd na welke periode.

Blogpost 2

50% van het totaal aantal lezers werd al bereikt na 1 week, 72% na een maand en 90% na 300 dagen. Pas na 700 dagen wordt 99% van het totaal aantal lezers bereikt.

Strategie oude blogposts

Om de staart van de levenscyclus wat aan te dikken en om de levenscyclus van een post te verlengen kun je oudere blogpost ook opnieuw gaan gebruiken.

Drie mogelijke strategieën:

  1. Herpubliceer oudere blogpost op sociale media waar je ze eerder hebt gepubliceerd (Twitter, LinkedIn, Facebook,…) maar pas ze aan aan de actuele situatie of kies voor een andere invalshoek.
  2. Highlight oudere blogpost via je eigen kanalen: vermeld ze in je nieuwsbrief onder een apart kopje (evergreens) of breng ze onder de aandacht op je website met een speciale vermelding.
  3. Heb je een nieuwe blog geschreven? Verwijs vanuit de nieuwe post naar de oudere post en omgekeerd.

Om zelf het goede voorbeeld te geven, lees alvast deze blogpost:

Bekijk hier alle resultaten in detail van de studie

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verbeter uw eigen pers- en communicatiestrategie

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Casteljo Communicatie en ontvang elke maand gratis tips en inzichten om uw eigen pers- en communicatieaanpak te verbeteren