Waarom je een persoverzicht moet maken voordat je een persbericht schrijft

persoverzicht

Wie de opdracht heeft gekregen om een persbericht te schrijven, of zichzelf die opdracht heeft gegeven, heeft vaak meer dan voldoende informatie voor het schrijven van een persbericht. Soms zelfs té veel informatie.

Toch kan het nuttig zijn om een een persoverzicht te maken van je onderwerp voordat je begint te schrijven. Enkele voordelen op een rijtje.

Persoverzicht

Vooreerst, wat verstaan we onder persoverzicht?

Een persoverzicht geeft aan waar en wanneer het onderwerp van je persbericht de afgelopen tijd in de media is verschenen. Dat kan zowel radio, tv, kranten, tijdschriften, radio of tv zijn; lokale of nationale media; gedrukt of online.

Welke periode moet het persoverzicht weergeven?

Komt je onderwerp niet vaak in de media aan bod dan maak je best een persoverzicht dat een jaar teruggaat in de tijd. Voor andere onderwerpen zul je genoeg hebben aan drie maanden.

Belangrijk is dat je voldoende materiaal hebt om tot bepaalde conclusies te komen.

Voordelen

Wat zijn nu de voordelen van zo’n persoverzicht?

Setting

Het overzicht geeft weer hoe de media aankijkt tegen het onderwerp van je persbericht (organisatie, product, bedrijfssector, persoon, evenement, etc.)

Dat kan positief zijn, negatief of neutraal. Houd daar dan ook rekening mee bij het schrijven van je persbericht.

Bijvoorbeeld. Een euforisch persbericht schrijven over je onderwerp terwijl de media altijd negatief geschreven heeft, maakt weinig kans op publicatie. Zorg er daarom voor dat je in je persbericht die scepsis weet te ondervangen.

Journalisten

Het persoverzicht maakt duidelijk welke journalisten al geschreven hebben over jouw onderwerp. Leer deze journalisten en hun werk kennen: ga na waarover ze nog geschreven hebben en volg ze via Twitter en LinkedIn.

Dit zijn voor jou de belangrijkste journalisten. Dit zijn journalisten die reeds over je onderwerp geschreven hebben en dus interesse zullen tonen in je persbericht. Als het nieuwswaarde bevat, uiteraard.

Schrijf deze journalisten dan ook persoonlijk aan. Want zoals journalisten onlangs lieten weten: gepersonaliseerde persberichten werken het best.

(Journalisten: Veel te veel persberichten. Maar ze zijn wel nuttig.)

Vakjargon

Via het persoverzicht zal je misschien ontdekken dat journalisten helemaal niet de woorden gebruiken die jij gebruikt of die je opdrachtgever gebruikt.

Wat jij – of je opdrachtgever – als normaal taalgebruik beschouwt, zien journalisten vaak als vakjargon dat ze absoluut niet aan het grote publiek kwijt kunnen.

Maak daarom zelf al die vertaalslag in je persbericht. Haal het vakjargon eruit en vervang ze door de woorden die de media gebruikt.

Weet dat je maar een paar seconden hebt om de journalist in zijn mailbox te overtuigen. Als hij dan woorden ziet die hij herkent is dat meegenomen.

Ellenlange verzendlijst

Kun je een persbericht schrijven zonder persoverzicht?

Uiteraard.

Maar dan weet je niet hoe je doelgroep denkt over je onderwerp, wie er al geschreven heeft over je onderwerp en weet je evenmin of je de juiste taal gebruikt om je doelgroep – de journalisten – aan te spreken.

Het mag duidelijk zijn dat dit de kans verkleint dat de media je persbericht oppikt.

Dan mag je verzendlijst nog eindeloos lang zijn.

3 Comments

  1. […] Waarom je een persoverzicht moet maken voor je een persbericht schrijft   […]

  2. […] Lees meer: Waarom je een persoverzicht moet maken voordat je een persbericht schrijft    […]

  3. […] Waarom je een persoverzicht moet maken voor je een persbericht schrijft […]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verbeter uw eigen pers- en communicatiestrategie

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Casteljo Communicatie en ontvang elke maand gratis tips en inzichten om uw eigen pers- en communicatieaanpak te verbeteren