Journalisten: “Veel te veel persberichten. Maar ze zijn wel nuttig.”

Journalisten vinden dat ze te veel persberichten krijgen van communicatiespecialisten. Communicatiespecialisten zijn – uiteraard, zou je bijna zeggen – die mening niet toegedaan.

Ze vinden wel allebei dat persberichten een meerwaarde hebben.

Dat blijkt uit een onderzoek van 3C en de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) dat de relatie onderzocht tussen journalisten en communicatoren.

Communicatiemiddelen

3C en VVJ wilden in eerste instantie weten welke communicatiemiddelen de journalisten en communicatiespecialisten gebruiken.

Opvallend is dat ondanks het feit dat iedereen de mond vol heeft over sociale media, het toch nog steeds de traditionele communicatiemiddelen zijn die domineren. E-mail, telefoon, gevolgd door one-on-one die de top-3 afsluit.

Sociale media zijn overduidelijk nog geen courant communicatiemiddel, al zijn ze toch meer ingeburgerd bij communicatoren dan bij journalisten.

Onderzoek naar de relatie tussen journalisten en communicatiemensen Communicatiemiddelen

Conclusie: wil je een journalist bereiken dan zal het toch nog steeds via de traditionele kanalen moeten gaan. Sociale media zijn o.a. nuttig om een conversatie te hebben met het publiek, maar journalisten gebruiken nog te weinig sociale media om het als uniek communicatiemiddel in te zetten in je relatie met journalisten.

Persbericht

Eén van die traditionele kanalen is het ouwe getrouwe persbericht.

Journalisten hebben het gevoel dat ze er te veel van krijgen. Communicatoren vinden dat niet.

Onderzoek naar de relatie tussen journalisten en communicatiemensen Aantal persberichten

Maar als je vraagt of ze nuttig zijn, of ze een toegevoegde waarde hebben, antwoorden zowel journalisten als communicatiespecialisten volmondig “ja”.

Onderzoek naar de relatie tussen journalisten en communicatiemensen Toegeveogde waarde van persberichten

Conclusie: het is overduidelijk dat ondanks de luid aangekondigde nieuwe mediatijden het traditioneel persbericht nog niet afgeschreven is voor de journalist. Maar om te zorgen dat journalisten niet overspoeld worden met persberichten, is het beter ze te doseren én ze gerichter te sturen. Kortom, te personaliseren.

Mediawaarde 

En dan vroeg men ook nog naar het standpunt over mediawaarde. Opvallend is dat de visie van journalisten en communicatoren grotendeels gelijk lopen.

Maatschappelijk belang, exclusiviteit, timing en een link met de actualiteit bepalen in eerste instantie de mediawaarde.

Onderzoek naar de relatie tussen journalisten en communicatiemensen De ingrediënten van mediawaarde

1 Comment

  1. […] (Journalisten: Veel te veel persberichten. Maar ze zijn wel nuttig.) […]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF