Journalisten vinden dat ze te veel persberichten krijgen van communicatiespecialisten. Communicatiespecialisten zijn – uiteraard, zou je bijna zeggen – die mening niet toegedaan.
Ze vinden wel allebei dat persberichten een meerwaarde hebben.
Dat blijkt uit een onderzoek van 3C en de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) dat de relatie onderzocht tussen journalisten en communicatoren.
Communicatiemiddelen
3C en VVJ wilden in eerste instantie weten welke communicatiemiddelen de journalisten en communicatiespecialisten gebruiken.
Opvallend is dat ondanks het feit dat iedereen de mond vol heeft over sociale media, het toch nog steeds de traditionele communicatiemiddelen zijn die domineren. E-mail, telefoon, gevolgd door one-on-one die de top-3 afsluit.
Sociale media zijn overduidelijk nog geen courant communicatiemiddel, al zijn ze toch meer ingeburgerd bij communicatoren dan bij journalisten.
Conclusie: wil je een journalist bereiken dan zal het toch nog steeds via de traditionele kanalen moeten gaan. Sociale media zijn o.a. nuttig om een conversatie te hebben met het publiek, maar journalisten gebruiken nog te weinig sociale media om het als uniek communicatiemiddel in te zetten in je relatie met journalisten.
Persbericht
Eén van die traditionele kanalen is het ouwe getrouwe persbericht.
Journalisten hebben het gevoel dat ze er te veel van krijgen. Communicatoren vinden dat niet.
Maar als je vraagt of ze nuttig zijn, of ze een toegevoegde waarde hebben, antwoorden zowel journalisten als communicatiespecialisten volmondig “ja”.
Conclusie: het is overduidelijk dat ondanks de luid aangekondigde nieuwe mediatijden het traditioneel persbericht nog niet afgeschreven is voor de journalist. Maar om te zorgen dat journalisten niet overspoeld worden met persberichten, is het beter ze te doseren én ze gerichter te sturen. Kortom, te personaliseren.
https://twitter.com/BebbleBoutIt/status/403116713887416320
Mediawaarde
En dan vroeg men ook nog naar het standpunt over mediawaarde. Opvallend is dat de visie van journalisten en communicatoren grotendeels gelijk lopen.
Maatschappelijk belang, exclusiviteit, timing en een link met de actualiteit bepalen in eerste instantie de mediawaarde.
- Download hier het volledige onderzoek De relaties tussen journalisten en communicateprofessionals (ppt) of bekijk op slideshare.
One Reply to “Journalisten: “Veel te veel persberichten. Maar ze zijn wel nuttig.””