Waarom een newsroom voor een bedrijf heel belangrijk is

Waarom een newsroom een bedrijf heel wat narigheid kan besparen

De meeste bedrijven beseffen het belang van een website die up-to-date is. Maar een newsroom wordt nog te vaak verwaarloosd. Alsof het een aanhangsel is van een bedrijfswebsite dat niet de volle aandacht verdient. Sterker nog, sommige bedrijven hebben er zelfs geen.

Een newsroom die zoekende journalisten helemaal tevreden kan stellen, kan bedrijven nochtans heel wat overbodige narigheid besparen.

Newsroom

Een newsroom of simpeler gezegd “een perspagina” of “pagina voor de pers” bevat essentiële informatie voor journalisten: een overzicht van persberichten, beelden, contactgegevens, sociale content en andere relevante informatie van het bedrijf.

Business Wire vroeg aan journalisten tot welke bronnen ze zich richten als ze een artikel schrijven over een bedrijf.  In dalende volgorde van belang zijn dat:

  • bedrijfswebsite 92%
  • newsroom 77%
  • sociale media 42%
  • woordvoerder 42%
  • vakblad 41%
  • blog 34%
  • Wikipedia 32%
  • boilerplate van persbericht 30%

De woordvoerder voert geen woord meer

Controle

Het lijstje toont nogmaals aan waarom het belangrijk is dat bedrijven een website hebben die up-to-date is én over een perspagina beschikken die aan de verwachtingen voldoet van de journalisten.

Als de journalisten op die twee plaatsen namelijk niet vinden wat ze zoeken, gaan ze verder zoeken bij bronnen waar je als bedrijf geen volledige controle over hebt: sociale media, vakbladen, blogs, wikipedia, een woordvoerder die al eens verkeerd gequote kan worden…

ID-100117462Op dat ogenblik heb je geen controle meer over de informatie van je bedrijf en lees je de volgende dag misschien zaken in de media over je bedrijf die je helemaal niet had verwacht.

Dat corrigeren zal je meer tijd en moeite kosten dan een goede perspagina creëren en onderhouden.

Tips voor newsroom

Probeer daarom dan ook met je bedrijfswebsite én newsroom volledig aan de informatiebehoeften te voldoen van een journalist.

Vraag je je af wat er allemaal in je newsroom moet? Bekijk dan alvast deze tips van journalisten:

(Bron:  Business Wire Media Survey Results)

Image courtesy of imagerymajestic at FreeDigitalPhotos.net

3 Comments

  1. […] Lees ook: Waarom de newsroom een bedrijf heel wat narigheid kan besparen.  […]

  2. […] Lees hier meer over het belang van een newsroom voor je eigen bedrijf en hoe het je heel wat narighe… […]

  3. […] Lees meer: Waarom een newsroom een bedrijf heel wat narigheid kan besparen […]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verbeter uw eigen pers- en communicatiestrategie

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Casteljo Communicatie en ontvang elke maand gratis tips en inzichten om uw eigen pers- en communicatieaanpak te verbeteren