Zo bereid je het interview van je directeur voor

ID-10028964

Zorg dat de directeur een goede dag heeft, wees voorbereid op kritische vragen en besteed niet te veel aandacht aan sociale media.

Dat zijn enkele tips om het interview van je directeur voor te bereiden, zo blijkt uit een rondvraag bij journalisten.

Interview directeur

Een interview met de directeur van het bedrijf is vaak het hoogtepunt (maar geen eindpunt) van een lang volgehouden pers- en communicatiestrategie.

Persberichten uitsturen, opiniestukken schrijven, communiceren via sociale media, … – het heeft er voor gezorgd dat het bedrijf zichtbaar is geworden voor journalisten en dat de directeur in de ogen van de journalisten iemand is die de moeite waard is om te interviewen.

Bedrijf en directeur zijn op de radar verschenen van de journalisten. En daar draait het allemaal om.

Maar nu moet nog het belangrijkste gebeuren: het interview voorbereiden.

Weten hoe journalisten zich hierop voorbereiden kan daarbij helpen. Wat zijn de gewoonten van de journalist? Waar interviewen ze het liefst? Kan men vragen om het interview na te lezen? Mag men quotes aanpassen?

Public Relations Global Network (PRGN)  zocht het uit bij 165 journalisten uit 14 Europese landen.

Enkele tips

Voorbereiding journalisten

Wat bronnen betreft houden journalisten het vrij traditioneel.

Jaarverslagen (64 procent), persberichten (59 procent) en een persoverzicht (58 procent) zijn de drie belangrijkste bronnen die journalisten gebruiken om het interview voor te bereiden.

Opvallend, sociale media wordt in de voorbereiding amper gebruikt als bron (16 procent).

Belangrijk dus: staat er een interview gepland, zorg dan dat de newsroom van je bedrijfswebsite op punt staat zodat de journalist vlot kan vinden wat hij/zij zoekt.

Lees ook: Waarom de newsroom een bedrijf heel wat narigheid kan besparen. 

Locatie interview

Het bureau van de directeur of de productiesite is de favoriete plaats van de journalist om het interview af te nemen (67 procent).

Daarna volgen restaurant / bar (55 procent) en telefonisch interview (53 procent).

Interview nalezen

Interviews nalezen en quotes veranderen? Kan het nu of kan het nu niet?

41% van de journalisten laten toe dat de geïnterviewde of de pr-adviseur de quotes kunnen nalezen.

En wie een goede band heeft met de journalist maakt bij 21% van hen kans om het volledige interview vooraf na te lezen.

Demonstreren

Wat verwachten journalisten van de directeur tijdens het interview?

  • goede kennis van het bedrijf en de markt (92 procent)
  • geëngageerde persoonlijkheid (86 percent)

Afknappers

En waar knappen journalisten het meest op af bij interviews?

  • arrogant gedrag (75 percent)
  • niet beantwoorden kritische vragen (73 percent)
  • praten in algemeenheden (62 percent)

(Bron:  American CEO’s preparing to be interviews by European Journalists should expect different practices, reports new study by PRGN)

Image courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF