Deze-vragen-moet-je-je-stellen-voordat-je-een-sociale-media-account-begint

10 vragen die je je moet stellen voordat je een social media-account begint

Tien vragen om te voorkomen dat je sociale mediakanalen een dode boel worden.

Social media-account

Iedere dag kent een “social-mediakanaal-van-de-dag”. De kanalen verschijnen plots, pieken even, om dan weer even snel te verdwijnen.

Bedrijven kunnen niet op elk kanaal springen. Voor ze een nieuwe sociale media-account opstarten moeten ze zich dan ook een aantal vragen stellen.

Die vragen stellen en beantwoorden heet ‘het uitwerken van een strategie’. Iets waar men te vaak te weinig aandacht aan besteedt. Het gevolg zijn dode Twitteraccounts, lege Facebook-pagina’s, enz.

Vragen

Een handige overzicht van alle mogelijke vragen die je je moet stellen om die dode boel te voorkomen is terug te vinden op de website van Blogspot.

Schrijfster Chelsea Hunerson geeft een lijst van negen vragen die je moet beantwoorden voor je een sociale media-account opent: “Nine questions to ask before creating antother social media account”

De negen vragen zijn grofweg terug te brengen tot 3 categorieën: doelgroep, middelen, doel.

1 – Doelgroep: Is mijn doelgroep aanwezig op dit sociale netwerk? En is dit dezelfde doelgroep die mij al volgt via een ander kanaal?

Hunerson merkt terecht op dat het weinig zin heeft om dezelfde doelgroep op een ander kanaal ook te gaan opbouwen, tenzij het kanaal bepaalde content-formaten toelaat die ergens anders niet kunnen en die noodzakelijk zijn.

2 – Middelen: Heb ik de tijd / content / budget voor dit nieuwe kanaal?

Misschien zijn dit wel de belangrijkste vragen. Te vaak wordt een sociaal media-account opgestart zonder na te gaan of men wel in staat zal zijn de account op een deftige manier te onderhouden.

3 – Doel: Wat zijn de doelstellingen van de nieuwe account?

Wanneer kan men spreken van succes en op welke termijn? Wil je meer bezoekers naar je website lokken? Wil je e-mailadressen verzamelen van mogelijk toekomstige klanten? Bepaal vooraf duidelijk je doelstellingen zodat je niet stuurloos je media-kanaal van inhoud voorziet maar doelgericht weet waar je heen wil.

Snapchat

Wil men dat?

Hunerson behandelt alle bovenstaande vragen zoals gezegd meer in detail op de website van Hubspot.

Eén vraag kan er volgens mij nog toegevoegd worden aan het lijstje van negen: “Wil mijn doelgroep wel dat ik daar ben?”

Te vaak wordt die vraag vergeten door bedrijven. Ze zien dat hun doelgroep aanwezig is op een sociaal netwerk en proberen zich in de communicatie te gooien. Te vaak wordt dat door velen als vervelend beschouwd. Wat doe jij hier?

Is het toeval dat de nieuwste, populaire sociale mediakanalen voor jongeren gericht zijn op één-op-één-communicatie?

Misschien dus toch beter eerst eens even nagaan of jongeren je graag zien komen voor je die Snapchat-account opstart.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF