Journalisten krijgen tientallen persberichten per dag die om hun aandacht smeken. Hoe zorg je er voor dat jouw persbericht eruit springt?
Garbage
De Amerikaanse journalist Neil Hanes beschrijft in een recent artikel hoe hij 25 jaar lang zijn ochtend begon met het overlopen van de binnengekomen persberichten in zijn inbox, daarbij continue de delete-knop gebruikend.
Hij vroeg zich af of andere journalisten dezelfde ervaring hadden.
“Most of what I get is garbage,” was de meest gehoorde reactie.
Hij vroeg aan die andere journalisten wat voor hen belangrijk was. Wanneer gebruikten ze niet de delete-knop bij een persbericht?
Dat leverde de volgende tips op:
Tips persbericht
1 – Leef je in in het standpunt van de journalist
Het standpunt van de journalist is het enige standpunt dat telt. Probeer je dan ook in te leven in de journalist: waarom zou hij/zij hierover willen schrijven? Welk verhaal zit hierin voor de journalist? (“What’s in it for me?”)
2 – Het belangrijkste onderdeel van je persbericht: je onderwerpregel
3 – Minder is meer
4 – Zorg dat het persbericht relevant is voor de journalist
Zorg dat de journalist aan wie je het persbericht bezorgt ook over het onderwerp schrijft. Doe je huiswerk en ga na wat de onderwerpen van de journalist zijn.
5 – De eerste paragraaf moet de journalist meetrekken in je verhaal
6 – Overdrijven is uit den boze
7 – Spreek de taal van de journalist
Schrijf je persbericht met de journalistieke regels in het achterhoofd: de vijf W’s (who, what, where, why en when) en de omgekeerde pyramide. En vermijd vaktaal, jargon en buzzwoorden.
8 – Wees een go-between tussen opdrachtgever en journalist
Lees ook
- In 7 stappen een autoriteit worden bij journalisten
- Waarom reageren journalisten niet op je persbericht als ze het niet interessant vinden
- Contacteer journalisten via mail. Niet via telefoon of sociale media.