magazine

Je papieren magazine kan nog niet naar de papiercontainer

Het gedrukte magazine heeft de afgelopen jaren goed standgehouden tussen alle digitale communicatiemiddelen.

Klanten

Het onderzoek “De effectiviteit van klantcommunicatie” werd door MediaTest uitgevoerd bij 1210 respondenten die al meer dan een jaar klant zijn (of lid of donateur) bij eenzelfde organisatie (Goed doel, bank, zorgverzekeraar en supermarkt).

Het onderzoek komt tot een aantal interessante vaststellingen:

  • e-mailnieuwsbrieven worden beoordeeld als rommelig en moeilijk leesbaar
  • veel apps hebben weinig toegevoegde waarde

Papieren magazine

Maar de opvallendste vaststelling is toch wel de impact van het papieren magazine: deze heeft de afgelopen jaren goed standgehouden tussen alle digitale communicatiemiddelen.

Dat uit zich niet alleen in een hoge waardering voor het papieren magazine (van 6,9 in 2008 naar 7,5 nu).

Waardering voor papieren magazine en andere communicatiemiddelen

Maar ook de impact van het papieren magazine op de betrokkenheid en het beeld dat men heeft van de organisatie is groot.

Papieren magazine impact betrokkenheid beeld

 

Jongeren

Het onderzoek onderscheidt ook vijf verschillende typen klanten: studenten, starters, gezinnen, empty nester en bewuste ouderen.

We staan heel even stil bij studenten. Het cliché dat zij volledig digitaal zijn gericht en moeilijk via papier te bereiken zijn klopt.

Maar eenmaal je over die drempel geraakt en de jongeren in contact kan brengen met een papieren magazine is het effect even groot als voor een digitaal magazine.

Kortom, ook bij de nieuwe generatie – noem ze millenials of wat dan ook – heeft het papieren magazine nog een grote toekomst.

Het ziet er dus naar uit dat de toekomst dan toch niet helemaal digitaal zal zijn.

Studenten papieren magazine

Het volledige rapport en presentatie kan gedownload worden op de website van MediaTest.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF