Het gedrukte magazine heeft de afgelopen jaren goed standgehouden tussen alle digitale communicatiemiddelen.
Klanten
Het onderzoek “De effectiviteit van klantcommunicatie” werd door MediaTest uitgevoerd bij 1210 respondenten die al meer dan een jaar klant zijn (of lid of donateur) bij eenzelfde organisatie (Goed doel, bank, zorgverzekeraar en supermarkt).
Het onderzoek komt tot een aantal interessante vaststellingen:
- e-mailnieuwsbrieven worden beoordeeld als rommelig en moeilijk leesbaar
- veel apps hebben weinig toegevoegde waarde
Papieren magazine
Maar de opvallendste vaststelling is toch wel de impact van het papieren magazine: deze heeft de afgelopen jaren goed standgehouden tussen alle digitale communicatiemiddelen.
Dat uit zich niet alleen in een hoge waardering voor het papieren magazine (van 6,9 in 2008 naar 7,5 nu).
Maar ook de impact van het papieren magazine op de betrokkenheid en het beeld dat men heeft van de organisatie is groot.
Jongeren
Het onderzoek onderscheidt ook vijf verschillende typen klanten: studenten, starters, gezinnen, empty nester en bewuste ouderen.
We staan heel even stil bij studenten. Het cliché dat zij volledig digitaal zijn gericht en moeilijk via papier te bereiken zijn klopt.
Maar eenmaal je over die drempel geraakt en de jongeren in contact kan brengen met een papieren magazine is het effect even groot als voor een digitaal magazine.
Kortom, ook bij de nieuwe generatie – noem ze millenials of wat dan ook – heeft het papieren magazine nog een grote toekomst.
Het ziet er dus naar uit dat de toekomst dan toch niet helemaal digitaal zal zijn.
Het volledige rapport en presentatie kan gedownload worden op de website van MediaTest.