opiniemaker

In zeven stappen een autoriteit worden bij journalisten

Er zijn voldoende redenen om als bedrijf een autoriteit te worden bij journalisten.

Maar hoe begin je eraan? Hoe kom je op de radar van de pers?

Autoriteit

Veel bedrijven zitten op een berg kennis. Die kennis is een ideale basis om een autoriteit te worden bij journalisten.

Zij zullen je dankbaar zijn omdat ze iedere keer een betrouwbare bron kunnen aanspreken over een bepaald onderwerp. Je bedrijf deelt op zijn beurt mee in het succes via een (eventuele) naamsvermelding in het artikel van de journalist. En ook voor de Google zoekresultaten is dit meegenomen.

Voldoende reden dus om als bedrijf proberen een autoriteit te worden bij journalisten. Maar hoe begin je eraan? Hoe kom je op de radar van de pers?

Zeven stappen.

1 – Deel je kennis

Alles begint uiteraard met het delen van de kennis die in het bedrijf aanwezig is. Logisch zou je zeggen, maar veel bedrijven beseffen niet welke schat van kennis ze in huis hebben en hebben ook geen idee hoe nuttig deze kennis kan zijn voor de buitenwereld.

Begin dus met het intern ontsluiten van die kennis en ga ze vervolgens ‘vermarkten’. Begin een blog, maak infografieken en deel dit via sociale media.

2 – Geef je visie op de actualiteit

Beperk je niet tot de ‘statische kennis die in het bedrijf aanwezig is’, maar gebruik je kennis ook om in te spelen op de actualiteit.

Nieuwe wetgeving in je vakgebied? Een snel veranderende marktsituatie? Geef je visie op de nieuwe situatie en deel dit via je netwerk.

3 – Breng al je kennis samen op je bedrijfswebsite

Niets erger voor journalisten om eenmaal men je bedrijf ontdekt heeft, je kennis overal verspreid terug te vinden. Maak daarom op de bedrijfswebsite een plaatsje vrij waar je al je gedeelde kennis gestructureerd samenbrengt. (De perspagina/newroom is alvast een goede plaats om dat samen te brengen.)

4 – Contacteer journalisten via twitter

Twitter is hét sociale medium voor journalisten. Maak daarom een lijst van journalisten die jouw bedrijfssector volgen, volg ze op Twitter en zorg ervoor dat zij jou op hun beurt ook volgen. Op die manier kun je inspelen op hun tweets en kunnen journalisten zien dat je over kennis beschikt die voor hen af en toe nuttig kan zijn.

5 – Reageer als je iets extra toe te voegen hebt

Lees je ergens iets en denk je dat je er iets aan kan toevoegen, of heb je extra duiding die voor de journalist nuttig kan zijn. Laat dat dan weten via Twitter of mail. De kans is klein dat je opmerking onmiddellijk opgepikt wordt, maar op die manier verschijn je (opnieuw) op de radar van de journalist.

6 – Houd vol en creëer regelmaat

Een autoriteit worden gebeurt niet in één, twee, drie. Creëer regelmaat in het delen van je kennis en verwacht niet onmiddellijk succes. Hoe langer het duurt, hoe beter eigenlijk. Als de journalist je na een jaar ‘ontdekt’ en ziet welke kennis je al online hebt samengebracht, dan beseft men dat je geen eendagsvlieg bent en is de kans groter dat je als een autoriteit aanzien zal worden.

7 – Maar bovenal: blijf in je niche

‘Schoenmaker blijf bij je leest,’ is hier meer dan ooit van toepassing. Het doel is een autoriteit te worden in je marktsegment. Beperk je kennisdeling dan ook tot je eigen marktsegment.

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verbeter uw eigen pers- en communicatiestrategie

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Casteljo Communicatie en ontvang elke maand gratis tips en inzichten om uw eigen pers- en communicatieaanpak te verbeteren