Waarom een Facebook-pagina voor bedrijven geen zin meer heeft

Waarom een Facebook-pagina voor bedrijven geen zin heeft

Wie een Facebook-pagina ‘liket’ en op die manier een bedrijf wil volgen, komt vaak bedrogen uit: slechts zelden ziet men de statusupdates van dat bedrijf in de Facebook-stream verschijnen. Het gevolg is dat er van “volgen” via Facebook niet veel sprake is.

Nieuwe interne info van Facebook moet ons zelfs de vraag doen stellen of het voor kleine bedrijven wel interessant is om nog veel aandacht te besteden aan een Facebook-pagina.

Wie ziet je Facebook-bericht?

In een recent artikel “Facebook is ending the free ride” wordt een idee gegeven hoeveel procent van de volgers van een Facebook-pagina de update te zien krijgen:

(…) the social network is “in the process of” slashing “organic page reach” down to 1 or 2 percent. This would affect “all brands”—meaning an advertising giant like Nike, which has spent a great deal of internet effort collecting over 16 million Facebook likes, would only be able to affect of around a 160,000 of them when it pushes out a post.

Wat betekent dit concreet?

Heb je als bedrijf 1000 Facebook-likes en je post een bericht op Facebook dan zullen 10 tot 20 personen dit bericht in hun stream zien verschijnen.

Heb je 10.000 likes dan zien 100 tot 200 personen je bericht.

Wil je dat meer volgers je bericht zien, dan zal Facebook je hiervoor laten betalen.

Wil je niet betalen, dan stopt daar je Facebook-verhaal: bij 1 à 2% van je volgers.

Kleine en grote bedrijven

Misschien dat voor hele grote bedrijven (Nike, bijvoorbeeld, zoals hierboven vermeld) 1 à 2% nog steeds interessant is.

Maar voor een klein bedrijf met hooguit enkele honderden likes is een bereik van 1 à 2% veel te weinig om daadwerkelijk enige impact te hebben.

De tijd en energie die men investeert in een Facebook-pagina en in de aanmaak van Facebook-berichten, kan men beter investeren in een ander communicatiemiddel.

Zoals bijvoorbeeld Twitter, waarvan uit recent onderzoek bleek dat het misschien wel het communicatiekanaal is met de de meest rechtstreeks impact.

Twitter-volgers van een KMO: wat willen ze en wat doen ze?

Stoppen met Facebook-pagina?

Moeten kleine bedrijven met een beperkt aantal volgers nu echt hun Facebook-pagina opdoeken?

Hoewel het voor veel bedrijven waarschijnlijk een moeilijke beslissing is  (denken we maar aan alle energie die men geïnvesteerd heeft in het bereiken van zo veel mogelijk volgers)  toch lijkt het op langere termijn de juiste beslissing om een Facebook-pagina stop te zetten.

Zolang Facebook er niet voor zorgt dat kleine bedrijven een groter onbetaald bereik kunnen halen dan grote bedrijven, is het weinig zinvol om een Facebook-pagina in stand te houden voor een bereik van 1 à 2%.

Eat 24 nam alvast in stijl afscheid van zijn Facebook-pagina, met een afscheidsbrief gericht aan Facebook: A breakup Letter to Facebook 

photo credit: Sean MacEntee via photopin cc

 

 

5 Comments

  1. Interessant artikel, persoonlijk denk ik dan weer, er ligt een uitdaging hier…..kleine bedrijven kunnen zich meer op lokale markt richten, noemer op zoek gaan naar uniekheid…….dat kleine kapperszaakje met duizenden like is de uitzondering op de regel of juist het voorbeeld dat laat zien dat het wel mogelijk is.

    Ik zeg……Op zoek gaan naar unieke leuke content en vooral doorgaan

    1. John, dank voor je reactie. Probleem blijft natuurlijk dat, ook al concentreer je je volledig op de lokale markt en op unieke content, slechts 1 à 2% van je lokale markt je updates in hun nieuwsfeeds van Facebook gaan zien.

      Je kunt je afvragen of dit dan wel de moeite loont. Wat met de 98% andere van je lokale markt die je geliked hebben en nooit op de hoogte zullen geraken van je update op Facebook?

      Of zoals hier gesteld: Why Facebook Is Not Part of My Social Media Strategy
      http://socialmediatoday.com/ubersocialmedia/2365661/why-facebook-not-part-my-social-media-strategy?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Social+Media+Today+%28all+posts%29

  2. Dag Joeri,

    Weer een zeer interessante blog van jouw hand.

    Begrijp ik dan goed dat deze regeling slaat op elke pagina, hoe groot of klein ook. Neem nu, een geheel willekeurig voorbeeld, een FB-pagina van een lokaal koorgezelschap met 100 likes. Gaat dan een post van die pagina maar op één newsfeed verschijnen (tenzij je gaat delen via personenaccounts)?

    Is het in dat geval niet verleidelijk om vals te spelen en in plaats van een pagina een personenaccount aan te maken?

  3. Maarten,

    bedankt.

    I.v.m. vals spelen: Facebook is heel strikt in het onderscheid tussen profiel en pagina en verwijdert organisaties die een profiel aanmaken ipv een pagina. Zie ook hier
    http://co-effect.com/een-facebook-profiel-of-een-facebook-pagina-voor-je-bedrijf/

    De 1% à 2% is inderdaad van toepassing op alle organisaties, groot of klein, veel of weinig likes. De tijd van gratis is dus voorbij bij Facebook , ook voor hele kleine organisaties.

  4. Adverteren via facebook is zowat zinloos. Je kan niet zoals bij google targetten met zoekwoorden.
    Bovendien pokkeduur …
    Totaal onbegrijpelijk.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF