De homepage van uw website is waardeloos. Of toch bijna. En wel hierom

Homepage Te Koop wegens dalend aantal bezoekersEr was een tijd dat de homepage van een website beschouwd werd als het virtuele uitstalraam van een bedrijf. Wie klanten wilde lokken en overtuigen moest dit doen via de homepage.

Die moest aantrekkelijk zijn, verleidelijk en (toekomstige) klanten moesten in één-twee-drie duidelijk weten waar het bedrijf voor stond en wat het voor hen kon betekenen.

Die tijd lijkt nu definitief voorbij. De homepage is nog niet helemaal waardeloos, maar toch bijna. En wel hierom.

New York Times

De New York Times stelde een rapport op dat de digitale strategie van de krant onder de loep nam. Dat rapport, dat voor intern gebruik was bedoeld, is nu uitgelekt.

Het rapport is een mustread voor iedereen die zich bezig houdt met pers en communicatie, marketing en PR en zich afvraagt welke invloed de nieuwe (sociale) media hebben en hoe hier het best op in gespeeld kan worden.

Homepage

In het rapport staan een aantal frappante zaken.

Zo is o.a. de evolutie van het aantal bezoekers van de homepage van de New York Times opvallend. Die zijn niet dalende, maar zijn letterlijk in vrije val.

Van 160 miljoen naar 60 miljoen in minder dan twee jaar. En dat terwijl het totaal aantal pageviews redelijk stabiel bleef.

Bezoekersaantal homepage website New York Times is in vrije val hoewel totaal aantal bezoekers stabiel blijftSociale media

Reden voor het dalend aantal bezoeken van de homepage van de New York Times zijn de sociale media.

Artikels van de New York Times worden o.a. gedeeld via Facebook en Twitter, waardoor nieuwe bezoekers niet via de homepage op de website belanden maar via een zijdeur, nl het gedeelde artikel.

Het gevolg is dat de meeste bezoekers nooit meer de homepage zien van The New York Times want na het lezen van het artikel verlaten ze opnieuw de website.

Conclusie

Deze cijfers en bezoekersgedrag zijn niet alleen belangrijk voor grote mediabedrijven zoals de New York Times.

Ook niet-mediabedrijven, kleine en grote bedrijven moeten er rekening mee leren houden, én kunnen er hun voordeel mee doen.

Zo moeten we af van het idee dat elke bezoeker via de homepage een website bezoekt.

De homepage is niet langer het portaal waarlangs de bezoeker komt. Het is niet langer het uitstalraam van een bedrijf of organisatie.

Sterker zelfs, veel bezoekers komen zelfs nooit meer op de homepage van een bedrijf.

Dit is iets wat men dan ook moet beseffen bij het uitbouwen van een website.

Verspil niet te veel tijd aan de homepage zelf maar focus uw inspanningen op de afzonderlijke pagina’s van de website.

Want elke pagina van uw website, hoe diep verborgen ook in uw website, is nu een potentiële homepage.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verbeter uw eigen pers- en communicatiestrategie

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Casteljo Communicatie en ontvang elke maand gratis tips en inzichten om uw eigen pers- en communicatieaanpak te verbeteren