Meer dan ooit tijd om te zorgen dat je website mobielvriendelijk is

In België bezoekt vandaag de dag bijna één op de twee via smartphone of tablet een website. Om precies te zijn: mobiele toestellen halen een marktaandeel van 40%. Hoogste tijd om te checken of je website klaar is voor deze mobiele evolutie.

Evolutie mobiel verkeer

Begin 2015 was het desktopverkeer almachtig met bijna 80%. Sindsdien groeide het aandeel van het mobiel verkeer continu. Deze groei kwam vooral van smartphones die stegen in dezelfde mate als dat het desktop-gebruik daalde. Het aandeel van de tablet bleef sinds 2015 zo goed als stabiel.

Evolutie van mobiel en desktop gebruik in België

 

Potentiële klant

Deze evolutie richting steeds meer en meer mobiel surfen heeft een grote impact op websites, direct en indirect, die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers.

Het rechtstreekse gevolg van een niet-mobielvriendelijke website die door iemand bezocht wordt met een smartphone is duidelijk: de website is totaal niet te gebruiken dus binnen de kortste keren is je potentiële klant verdwenen naar een website die wel vlot te bezoeken is met een smartphone of tablet.

Zoekresultaten

Maar ook onrechtstreeks is een niet-mobielvriendelijke website een groot slachtoffer van deze evolutie.

Zo houdt Google sinds kort bij het presenteren van zijn zoekresultaten rekening met het feit of een website al dan niet mobielvriendelijk is.

Geef je in Google een zoekopdracht in met je smartphone, dan zal Google je in eerste instantie resultaten tonen van websites die mobielvriendelijk zijn. Niet-mobielvriendelijke website worden in de resultaten naar beneden geduwd.

Google wil zijn bezoekers een goede ervaring bezorgen. Een link aanbieden aan een smartphone-gebruiker naar een website die niet-mobielvriendelijk is, is dat overduidelijk niet. ‘Weg met die niet-mobielvriendelijke websites in onze resultaten,’ denkt Google. En geef ze eens ongelijk.

Tik je echter dezelfde zoekopdracht in in het zoekvenster van Google op een desktop, dan kun je een heel ander resultaat voorgeschoteld krijgen. Daar kunnen de niet-mobielvriendelijke websites wel een plaatsje in de top van de zoekresultaten bekomen.

Toch een beetje geruststellend nieuws dus voor de niet-mobielvriendelijke websites? Niet echt. Want meer dan 50% van alle zoekopdrachten die in Google worden ingevoerd, gebeuren via een smartphone, en die krijgen dus de niet-mobiele websites niet te zien.

Hoogste tijd dus om na te gaan of je website klaar is voor de mobiele gebruiker, voor je niet langer bereikbaar bent voor de helft van je mogelijke klanten.

Alle verdere tips hieronder.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *