De voordelen van drukwerk

De voordelen van drukwerk

Print is een beetje zoals de traditionele radio: tientallen keren werd radio al dood verklaard, maar elk onderzoek toont keer op keer aan dat na jaren van overlijdensberichten de mensen nog steeds massaal luisteren naar die doodgewone, niet echt interactieve radio.

Zo blijkt radio in Amerika nog steeds meer mensen te bereiken dan gelijk welk ander medium. En dat in tijden van al die sociale media waar we niet onderuit kunnen. Wie had zoiets durven denken vijf jaar geleden?

Hetzelfde verhaal met print. Door onze fascinatie de afgelopen jaren voor websites, afbeeldingen, video en interactiviteit zijn we een beetje (een beetje veel, om eerlijk te zijn) het traditioneel drukwerk uit het oog verloren als communicatiemiddel.

Als men nu een communicatiestrategie uitwerkt, begint men met de openingszin: “We gaan uiteraard een website maken. Vanzelfsprekend. En van daaruit kunnen we een aantal afgeleiden ontwikkelen. Had er iemand een specifiek communicatiemiddel in gedachten?”

En vervolgens hoor je reacties zoals: Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, … – kortom, de zaken die we allemaal kennen. Zelden zul je iemand horen zeggen: “Misschien moeten we ook een brochure maken. Waarom niet een folder? En hé, waarom eventueel geen flyer?”

De blikken die je dan krijgt van de Millenials aan tafel… Alsof ze naar grootvader zitten te luisteren die vertelt over WOI.

“Gebeurt er iets als je er je vinger op legt?

“Euh, neen.”

“Nou, dan lijkt het mij geen goed communicatiemiddel.”

Zelf herinner ik me nog het omgekeerde ( en zo heel oud ben ik nu ook niet): de strategie vertrok van een drieluik en de stoutmoedigste durfde daar dan nog aan toevoegen: “En kunnen we die info eventueel ook nog kwijt op een pagina op een website?” De blikken die je dan kreeg van Babyboomers… En dat is zelfs nog niet eens zo lang geleden.

Maar terug naar nu. Door onze fascinatie voor “interactiviteit” (of toch de gedachte dat alles wat we maken “interactief” moet zijn) is print in het verdomhoekje terecht gekomen. In dat hoekje staan ook nog: het persbericht, gadgets, en de al eerder aangehaalde traditionele radio.

Onderzoek toont nochtans keer op keer de effectiviteit aan van print. Zo heeft een papieren magazine een grotere impact en creëert het meer betrokkenheid dan een digitale versie.

En is dat niet hetgeen we naar op zoek zijn als communicatiemensen: impact en betrokkenheid creëren?

“He, 27 mensen hebben geklikt op de link in mijn tweet. Goed hé.”

“Geen idee of zoiets goed is. Deden ze vervolgens wat je wilde dat ze deden?”

Daar komt dan vervolgens niet onmiddellijk een antwoord op. Want wat wilden ze ook weer bereiken met die tweet?

Om ons nu te dienen (en uiteraard om zelf ook meer te verkopen/printen) gooide Vista Print verschillende voordelen van print t.o.v. digitale media in een infografiek (zie hieronder).

Handig om op tafel te gooien als er weer eens een Millenial je aanstaart alsof je net uit de loopgraven komt.

 

Voordelen van drukwerk in een infografiek

 

test

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *