Wat velen niet weten: Google bestraft je als je pop-ups voor je mobiele website gebruikt die storend werken voor de bezoeker.
Gebruikerservaring
Voor Google draait alles steeds meer en meer om gebruikerservaringen. Waar vroeger het algoritme van Google voor een groot deel bepaald werd door technische elementen neemt nu de gebruikerservaring de bovenhand.
Merkt Google bijvoorbeeld dat je website de bezoeker geen optimale ervaring bezorgt, dan bestraft ze deze website door ze te laten dalen op de Google zoekresultatenpagina. Websites die op hun beurt de bezoeker een optimale ervaring geven worden beloond.
Er is slechts één manier om hogerop te klimmen in de Google zoekresultaten
Intrusieve pop-ups
Mobiele websites die de bezoeker steeds verplichten om pop-ups en banners weg te klikken om de eigenlijke websitecontent te kunnen bekijken, bezorgen de bezoekers een slechte ervaring.
Begin augustus waarschuwde Google al dat ze dit soort van mobiele websites zou bestraffen (Helping users easily access content on mobile).
Sinds 10 januari is het dan zo ver: mobiele websites die pop-ups “misbruiken” en “interstitials” plaatsen tussen websitebezoeker en webcontent gaan bij Google op het strafbankje en dalen meerdere plaatsen in de Google-zoekresultaten, met alle gevolgen voor de bezoekersaantallen van de website.
Slecht gebruik pop-ups
Hieronder drie voorbeelden die Google bestraft: onnodige pop-up en twee “interstitials”.
Goed gebruik pop-ups
Onderstaande voorbeelden aanvaardt Google wel: melding van cookies, wettelijke verplichting van leeftijd en een banner die slechts een beperkte ruimte van het scherm inneemt.