Wil je als bedrijf scoren op Facebook? Denk dan visueel!

The Washington Post logo Hoe ga je als mediabedrijf om met sociale mediagebruikers die vooral visueel ingesteld zijn? The Washington Post lijkt een deel van de oplossing gevonden te hebben: Know More. De blog werd binnen de kortste keer het meest bezochte onderdeel van hun website.

De oplossing van The Washington Post kan ook inspirerend werken voor niet-mediabedrijven met een bedrijfsblog.

Know More

Wie naar Know More surft (een onderdeel van de website van The Washington Post) krijgt een heleboel grafieken en foto’s te zien. Deze zijn voorzien van een onder- of bovenschrift, met onderaan het Facebook- en Twitter-logo.

Elke “tegel” is een visuele vertaling van een langer journalistiek artikel.

Lange online artikels zijn teruggebracht tot één foto, één grafiek, één video, met een aansprekende titel, en geoptimaliseerd om te delen op de sociale netwerken.

Know More screenshot website

Paus

Omdat opmaak en inhoud geoptimaliseerd zijn voor sociale media gaan veel “artikels” van Know More viraal.

Zo werd onderstaande foto meer dan een miljoen keer bekeken.

This meeting between the Pope and a badly disfigured man will warm your heart.

Toekomst journalistiek?

Sommigen zullen misschien opmerken dat dit alles niks meer te maken heeft met journalistiek. Dat als de journalistiek deze weg inslaat – kort, korter, kortst – het ten dode opgeschreven is.

Dat valt echter te betwijfelen.

Mensen die nooit op de website van de Washington Post terecht gekomen zouden zijn, zien bovenstaande foto op sociale media, klikken erop en komen zo op de website van The Washington Post waar er een link is bijgevoegd naar het originele nieuwsartikel (Know more: Pope Francis’ latest surprise: a survey on the modern family).

En ook al klikt vervolgens maar 1% door naar het oorspronkelijk artikel, dan is 1% van één miljoen nog altijd 10.000. Tienduizend lezers die anders nooit op die pagina waren beland. Tienduizend lezers die nooit dat lange journalistiek artikel hadden gelezen.

Omarm sociale media

De grafische omzetting van artikel naar foto duurde volgens de Washington Post minder dan 10 minuten.

Washington Post ziet sociale media niet als dé bedreiging, en betaalmuren niet als dé oplossing.

Integendeel, ze omarmt de sociale media, past haar eigen product aan aan de eisen van de sociale media en probeert er haar voordeel mee te doen.

Tips voor blog

Het succes van Know More kan niet alleen inspirerend werken voor andere mediabedrijven.

Bedrijven die een blog onderhouden kunnen er ook enkele zaken van leren:

1 – Niet elke blogpost moet een literair meesterwerk zijn. Een blogpost kan ook een visual zien. Soms vertelt een beeld, een grafiek meer dan duizend woorden.

2 – Heb je toch een literair pareltje geschreven van duizend woorden of meer, overweeg dan ook om ze om te zetten naar een visual. Deel die vervolgens op de sociale media met een link naar de oorspronkelijke blogpost.

3 – Je mag een literaire meesterwerk gepost hebben op je blog, zonder aansprekende titels kom je er niet.

4 – Zorg dat je post geoptimaliseerd is voor sociale media en het dus vlot gedeeld kan worden. Recent onderzoek stelt dat meer dan 40% van de bezoekers die op je website komt via sociale media nieuwe bezoekers zijn. Het zou zonde zijn die kans te laten liggen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *