google-76517_640

Google geeft richtlijnen vrij voor kwaliteitsvolle webpagina’s

Welke criteria hanteert Google om te bepalen of een webpagina kwaliteitsvol is of niet?

Nadat er al illegale kopieën de ronde deden heeft Google nu zelf onlangs het intern document vrijgegeven met daarin de richtlijnen die ze gebruiken.

Over het algoritme dat Google gebruikt om de pagina’s in de zoekresultaten te rangschikken vind je in het document niets terug.

Maar het document van 160 pagina’s bevat voldoende info waarmee je zo aan de slag kan gaan.

Wat is volgens Google een kwaliteitsvolle pagina?

 

  1. Kwaliteitsvolle content: voor Google is dit één van de belangrijkste criteria om te bepalen of een webpagina van hoge kwaliteit is of niet. Kwaliteitsvolle pagina’s aanmaken vraagt tijd, inspanning, expertise en/of talent.
  2. Expertise / autoriteit / betrouwbaar: kwaliteitsvolle pagina’s moeten voldoende expertise hebben om voor Google te worden beschouwd als een autoriteit en betrouwbaar.
  3. Positieve reputatie: geen kwaliteitsvolle pagina’s zonder een positieve reputatie. En is je pagina middelmatig, dan kan Google dit toch beschouwen als kwaliteitsvol als de reputatie zeer positief is.
  4. Nuttige extra content: Google waardeert het als extra content op de pagina er voor kan zorgen dat de bezoeker vlot andere zaken vindt op de website die hem ook kunnen interesseren.
  5. Functionele pagina-opmaak: de opmaak moet volledig in het teken staan van het doel van de pagina. Dat wil zeggen
    • de hoofdinhoud moet prominent staan
    • de hoofdinhoud moet onmiddellijk zichtbaar zijn wanneer de bezoeker de pagina opent
    • het moet onmiddellijk duidelijk zijn wat de hoofdinhoud is
    • advertenties moeten zo geplaatst worden dat de websitebezoeker ze gemakkelijk kan negeren
    • het moet onmiddellijk duidelijk zijn welke delen van de pagina advertenties zijn, en dit door het te labelen of via de opmaak
  6. Een voldoende grote hoeveelheid extra informatie op de website. Google denkt dan aan:
    • ‘over ons’-informatie
    • ‘contacteer ons’
    • Informatie over wie verantwoordelijk is voor de website en voor het onderhoud
  7. Een goed verzorgde en goed onderhouden website. Hoe vaak een website moet aangepast worden, hangt uiteraard af van het soort website. Nieuwssites worden regelmatig aangepast. Medische websites zorgen ervoor dat hun inhoud altijd up-to-date en correct is.

Daarnaast geeft het Google-document ook een overzicht van criteria waardoor je nooit hogerop zult raken in de Google zoekresultaten: pagina’s met lage kwaliteit.

via GIPHY

Wat is volgens Google een pagina met een lage kwaliteit?

  1. De content is van lage kwaliteit
  2. De hoeveelheid hoofdinhoud is niet voldoende
  3. Een tekort aan expertise, autoriteit en betrouwbaarheid
  4. Negatieve reputatie
  5. Kenmerken die mogelijk een bewijs zijn van lage kwaliteit.  Google denkt dan aan:
    • Extra inhoud die zorgt voor afleiding en niet nuttig
    • Gebrek aan extra inhoud
    • Slechte pagina-opmaak
    • Gebrek aan onderhoud en updates
    • Tekort aan informatie over de website

Wie zelf eens zich wil verdiepen in de Google richtlijnen kan dit. Het document staat vrij ter beschikking op de website van Google: klik hier om te downloaden

Andere nuttige tips over Google en schrijven voor het web:

1 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF