Bloggen blijft voor bedrijven een moeilijke zaak

wordpress-logo-300x300Veel bedrijven die een sociale media-account aanmaken slagen er niet in die “actief” te houden. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Passle.

Van de onderzochte bedrijven met een bedrijfsblog slaagt bijvoorbeeld één op de drie er niet in om drie of meer berichten per jaar te publiceren.

Online aanwezig

In totaal werden 525 bedrijven uit UK, VS en Australië in het onderzoek opgenomen – allemaal bedrijven met een eigen website. Er werd vervolgens  nagegaan of de bedrijven aanwezig waren op Twitter en Facebook, of ze een nieuwspagina hadden op hun website en of ze een blog onderhielden.

Een eerste vaststelling is dat voor elk communicatiekanaal ongeveer 3 op 4 bedrijven afwezig blijft.

Het eenvoudigst aan te maken is een Facebook-account en een nieuwspagina op de eigen website: 27% van de onderzochte bedrijven hebben die.

Daarna volgt Twitter: 25 % van de onderzochte bedrijven zijn aanwezig op Twitter.

De stap naar het starten van een blog zetten de bedrijven het minst. Slechts 20% van de onderzochte bedrijven hebben een bedrijfsblog opgestart.

Online en sociale aanwezigheid van bedrijven in uk, us en australie

Online actief

Uiteraard volstaat het niet alleen om als bedrijf op de sociale media aanwezig te zijn. De bedrijven moet ook online actief worden en blijven.

Niets is erger voor het imago van een bedrijf dan een Facebookpagina waarvan het laatste bericht van enkele maanden geleden dateert of een Twitter-account met maar één tweet: “Deze tweet is een test”.

Om de graad van online activiteit te onderzoeken gebruikte Passle de volgende criteria:

  • inactieve Facebook- en Twitter-account: meer dan één maand geen activiteit
  • inactieve nieuwspagina en blog: minder dan 3 berichten de afgelopen 12 maanden.

Als we deze criteria hanteren dan blijkt een Twitter-account het eenvoudigst actief te houden: 71% van de bedrijven die een Twitteraccount hebben aangemaakt, zijn erin geslaagd de afgelopen maand minstens één tweet te versturen.

Slechts 65% van de bedrijven met een Facebook-account slagen erin hun account actief te houden (minstens één bericht de afgelopen maand) en 64% van de bedrijven met een nieuwspagina.

Bedrijfsblog

Percentage bedrijven met actieve blog

Een bedrijfsblog blijkt voor een bedrijf het moeilijkste communicatiekanaal.

Niet alleen hebben slechts 20% van de onderzochte bedrijven een blog (het laagste aantal van alle onderzochte communicatiekanalen), maar van die bedrijven slaagt meer dan een derde er niet in de blog actief te houden (3 berichten of meer gepubliceerd het afgelopen jaar).

Download hier het volledige rapport: The State of Business Blogging 2013 

2 Comments

  1. Het is dan ook niet gemakkelijk om te bloggen, om het vol te houden, telkens iets te bedenken waarover je kan schrijven … Zelf had ik ooit een blog verbonden aan mijn activiteiten als freelance vertaalster/tekstcorrector. Vond het een opgave om regelmatig iets te schrijven. Heb de blog dan maar op non-actief gezet. Voor mijn tweede activiteit, het ontwerpen en creëren van gehaakte juwelen met zijdedraad, heb ik ook blog, en daar lukt het me wel om regelmatig iets te schrijven. Je kunt er ook met foto’s werken, wat het toegankelijker maakt, je hebt sneller iets om over te schrijven. Maar ik blijf zoeken, ook voor mijn vertaalactiviteiten, naar een goede insteek!
    Inez

  2. […] Bloggen blijft voor bedrijven een moeilijke zaak […]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *