Ben je klaar om SEO opnieuw te omhelzen

Ben jij er klaar voor om SEO opnieuw te omhelzen?

‘Oh neen’, hoor ik mensen denken als ze de titel lezen. ‘Zeg niet dat SEO terug is. Wat heb ik dat ding altijd gehaat! Wat heb ik dat ding nooit helemaal begrepen! Wat is mij dat allemaal veel te technisch!’

Voor SEO-leken die zich afvragen waarom alle bovenstaande haat en onbegrip voor de afkorting in de titel, een kort woordje uitleg.

SEO staat voor Search Engine Optimalisation (zoekmachineoptimalisatie) en was in het begin van het webtijdperk de manier om trafiek naar je website te lokken.

Hoe ging dat in zijn werk?

Heel kort door de bocht gesteld: een goede SEO-copywriter zorgde er in de begindagen voor dat als hij een tekst schreef voor een kapsalon dat de woorden “kapsalon”, “haar knippen”, “kapper”, “kapsel” en “afspraak maken” of “zonder afspraak” ergens bovenaan in de tekst stonden, dan nog het liefst in het begin van een zin en in de titel en/of tussentitel.

En als het kon moest “haarknippen” ook nog in de tekst, want sommigen mensen die naar de kapper willen schrijven dat wel eens in één woord.

Zo werkt Google in de begindagen en zo kon je bovenaan de Google-zoekresultaten verschijnen. Het was een duister wereldje met duistere, technische regels en soms nog meer duistere, niet-technische personages die zich uitgaven voor SEO-experten.

De technische truukjes bleken op termijn steeds minder en minder te werken om hoog te eindigen in de Google-zoekresultaten. Sterker nog, ze kregen steeds vaker een negatieve invloed op de ranking in Google. Google werd in de loop der jaren steeds slimmer en keek nu vooral naar de relevantie van de inhoud voor de gebruiker om de zoekresultaten te presenteren.

>> Zie ook: Er is slechts één manier om hogerop te klimmen in de Google zoekresultaten

Sociale media

Ergens halfweg deze evolutie van Google zijn de meeste onder ons SEO wat uit het oog gaan verliezen.

Want terwijl SEO in het begin dé manier was om bezoekers naar je website te lokken, werd het langzaam maar zeker voorbij gestoken door een nieuwe trafiek-lokker: sociale media.

En ja, delen via sociale media, dat was toch een stuk makkelijker dan hoog in de zoekresultaten proberen te verschijnen via dat duistere, technische wereldje van SEO.

Je koos de gewenste shareknop, de juiste afbeelding, voegde eventueel één of meerdere hashtags toe, en je liet het los op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, enz. En als je wat geluk had met je timing kwamen je bezoekers vlotjes binnen, als bijen naar honing.

We waren vertrokken voor jaren van dominantie van sociale media als belangrijkste trafiek-lokker, zo leek het wel.

De terugkeer van SEO

Maar twee trends laten nu zien dat er aan deze toestand wel eens sneller dan verwacht een einde kan komen en dat we met zijn allen weer SEO zullen moeten omarmen, of we dat nu willen of niet.

Visueel zoeken

Zo is er de opkomst van visueel zoeken (visual search) waarbij de camera van de smartphone op een object gericht wordt, waarbij dat object door Google vervolgens als een zoekopdracht wordt geïnterpreteerd en er bijhorende zoekresultaten worden getoond.

Is jouw website klaar om op die manier trafiek te genereren?

Auditief zoeken

De slimme luidsprekers in onze huiskamers van o.a. Google en Amazon hebben er voor gezorgd dat we onze vragen nu in een natuurlijke taal stellen (voice search) en dat we ook antwoorden verwachten in natuurlijke taal.

Is jouw website klaar om die antwoorden in een natuurlijke spraak te geven?

Combineer beide opkomende trends met de vaststelling dat de trafiek die sociale media genereert naar websites dalende is, en het lijkt er op dat we weer terug bij af zijn: SEO wordt niet alleen opnieuw de dominante trafiek-lokker, maar het duistere en technische wereldje van SEO is ook weer helemaal terug.

Want terwijl de SEO-regels voor tekstgebaseerd zoeken via Google redelijk duidelijk zijn, staat SEO voor auditief en visueel zoeken nog in de kinderschoenen en is het nog wat in het duister tasten wat werkt en wat niet.

Je kunt alvast hier bij MOZ terecht voor tips om goed gewapend visueel de strijd aan te gaan en hier kun je je bij Google informeren om de auditieve strijd aan te gaan.

Niet-techneuten zullen bij het bekijken van de tips vol angstzweet terugdenken aan de begindagen van SEO. Het ziet er inderdaad allemaal even duister en technisch uit. En hiermee zullen ook de duistere figuren wel terugkeren. Opletten dus wie je de komende jaren omhelst.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *