Het persbericht is dood. Vijf redenen waarom je ze toch moet blijven schrijven.

Om de zo veel tijd zie je een artikel verschijnen die het persbericht voor de zoveelste keer dood verklaard. Recent nog een op het eerste zich alarmerend artikel met als titel “Journalisten dumpen massaal het persbericht.”

Wie het artikel van naderbij bekijkt ziet niet zo veel alarmerend. Een infografiekje erbij en het persbericht kan zo weer van de infuus.

Persbericht

De studie waarop de auteur van het artikel zich baseert (New Muck Rack survey: 3% of journalists say they rely heavily on press releases sent via newswires) werd uitgevoerd bij  520 journalisten (28% van het totaal waren niet-Amerikaanse journalisten).

Conclusie van het onderzoek?

50% van de Amerikaanse journalisten en 40% van de niet-Amerikaanse journalisten gebruiken geen persberichten als nieuwsbron.

Dat zijn er uiteindelijk nog altijd zes op tien die ze wel gebruiken. Voldoende reden lijkt me om ze alvast voor die 40% te blijven schrijven.

Vijf redenen

Naast die reden (er is voldoende kritische massa om energie te steken in het schrijven van een persbericht) zijn er zo nog wel enkele redenen te bedenken om altijd een persbericht aan te maken (als je natuurlijk nieuws hebt dat “nieuwswaardig” is):

1 –  het schrijven van een persbericht zorgt voor een moment dat de zaken vanuit de organisatie helder en duidelijk worden geformuleerd. Het is een moment dat er in de organisatie even op de pauzeknop geduwd wordt, de organisatie/het product / het nieuwsfeit tegen het licht wordt gehouden en men zich de vraag stelt: wat is onze boodschap? wie zijn wij? waar staan we voor? wat willen we? Verschillende stemmen zullen verschillende klemtonen willen leggen. Het proces van het schrijven van een persbericht moet dit allemaal helder krijgen en er één stem van maken.

2 – als een journalist toch plots op je bericht springt (een week, een maand later), zorgt het persbericht ervoor dat er altijd quotes beschikbaar zijn, ook al is op dat ogenblik niemand bereikbaar

3 – ook al neemt geen journalist je “nieuws” over, er blijft altijd een digitaal spoor achter via Google en op de perspagina van je organisatie

4 – het schrijven van een persbericht maakt deel uit van je content-strategie die je als organisatie helpt op de kaart te zetten. Een nieuwsfeit van je organisatie niet omwerken tot een persbericht omdat je denkt dat journalisten geen persberichten zouden lezen is een gemiste kans. Voor jouw organisatie en de journalist. Is het niet op korte termijn, dan wel op lange termijn.

Infografieken

Nu bovenstaande vijf redenen hopelijk iedereen overtuigd hebben om het traditioneel persbericht toch niet overboord te gooien, is de vraag: is er iets wat we kunnen toevoegen aan het persbericht om journalisten toch te overtuigen het persbericht een blik te gunnen?

Infografieken zo blijkt. En videomateriaal. Maar zelfs dan is 35% van de journalisten definitief verloren voor het persbericht.

Twitter

De oplossing die de auteur van het artikel aanbiedt om journalisten alsnog te bereiken die het persbericht negeren?

“Turn to social media.”

Voor meer dan één op de drie journalisten zijn sociale media hun eerste nieuwsbron, waarbij 27% van de journalisten Twitter vermeld als belangrijkste nieuwsbron, een percentage dat de komende jaren nog gaat stijgen zo blijkt uit onderstaande grafiek.

Maar laat ons eerst beginnen met ons persbericht op punt te stellen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *