quotes

4 redenen waarom je in een persbericht altijd quotes moet gebruiken

 Mensen hebben soms de neiging om geen quotes te gebruiken in een persbericht. Redenen kunnen zijn:

“We zijn altijd bereikbaar voor journalisten. En een praatje aan de telefoon, dat gaat vlotter dan een quote in een persbericht.”

Of: “Het persbericht gaat over de lancering van een nieuwe peperkoek. Dan moeten we toch geen quotes gebruiken, zeker?”

Toch wel. En wel om deze vier redenen.

Quotes maken een lange tekst leesbaar en behapbaar

Niets is erger voor een journalist dan een persbericht te krijgen dat geschreven is als één lange doorlopende tekst.

Quotes kunnen in dit geval helpen. Ze maken het persbericht leesbaar, behapbaar en laten de journalisten toe om het bericht vlot te scannen.

De kans vergroot dat de journalist met meer aandacht door je bericht zal gaan en er misschien nieuws in zal zien.

Quotes maken het persbericht menselijk en persoonlijk

Om terug te komen op de peperkoek van in het begin: ook al is het onderwerp van je persbericht de lancering van een nieuw product, dan nog moet je je persbericht persoonlijk maken.

Waarom? Journalisten willen vooral menselijke verhalen brengen.

Zie hiervoor: Waarom verschijnt mijn nieuw product niet in de media?

Quotes toevoegen aan je persbericht maakt het persbericht menselijk en persoonlijk, ook al gaat het dan bijvoorbeeld om de lancering van een product.

Quotes zijn altijd handig als een journalisten je niet kan bereiken

Er zijn mensen die denken bij het uitsturen van een persbericht: “De komende uren ben ik bereikbaar. Als de journalist belt zal ik kunnen antwoorden.”

Maar vaak houdt een journalist een persbericht een paar dagen achter om het dan te brengen. Als hij/zij je dan belt bestaat de kans wél dat je niet bereikbaar bent.

Maar ook al ben je niet bereikbaar, de publicatie van het artikel komt niet in gedrang. Dankzij de quotes in het persbericht kan de journalist het artikel afwerken.

Quotes voorkomen dat je verkeerd begrepen wordt

Als journalisten bellen, dan bellen ze vaak op momenten dat je eventjes net met iets anders bezig bent dat meer aandacht vraagt (rijden op de E40 op het derde rijvak, bijvoorbeeld).

Is het onderwerp van gesprek een gevoelig thema, en kun je je even niet ten volle concentreren op het telefoongesprek, dan verwijs je de journalist beter naar de quotes in het persbericht. Wil de journalist je toch nog spreken, zeg dan dat je zo vlug mogelijk zal terugbellen. (In dit geval, de eerstvolgende parking langs de autosnelweg bijvoorbeeld.)

Begin alleszins nooit het gesprek als je je niet ten volle kan concentreren. Je verminderde concentratie kan leiden tot één verkeerde zin die een heleboel narigheid in gang kan zetten. Al je geschipper om de quotes juist te formuleren is dan een maat voor niets geweest.

Image courtesy of pakorn at FreeDigitalPhotos.net

1 Comment

  1. […] Lees meer: Vier redenen waarom je in een persbericht altijd quotes moet gebruiken […]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verbeter uw eigen pers- en communicatiestrategie

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Casteljo Communicatie en ontvang elke maand gratis tips en inzichten om uw eigen pers- en communicatieaanpak te verbeteren