Journalisten zijn echt geen onvriendelijke mensen. Echt niet.

Journalisten zijn echt geen onvriendelijke mensen. Echt niet.

“Waarom laten journalisten niets weten als ze niets gaan doen met mijn persbericht?” Die vraag krijg ik wel vaker te horen van klanten. Een antwoord op basis van cijfers.

Overvolle mailbox

Het antwoord op bovenstaande vraag is vrij eenvoudig: journalisten worden overstelpt met persberichten en pitches in hun mailbox. Niet enkele per dag, maar tientallen.

Dat blijkt nogmaals uit een recent onderzoek van Business Wire .

  • Ruim een kwart van de ondervraagde journalisten krijgt tussen de 25 en 50 pitches en persberichten per dag.
  • 5% ontvangt tussen de 75 en 100.
  • En 7 % van de journalisten ontvangt meer dan 100 mails per dag die smeken om zijn of haar aandacht.

Journalisten zijn echt geen slechte mensen. Echt niet.

 

Werk je als televisie-journalist, dan heb je het helemaal getroffen: 16% van hen ontvangen er meer dan honderd per dag.

Belga

De Belga-journalist Hans Vandendriessche behoort tot die laatste “gelukkigen”.

Hij ontvangt er een paar honderd per dag, zo liet hij onlangs in een tweet weten.

Niet antwoorden

Begrijpelijk dus dat journalisten enkel reageren op de mails die voor hen eventueel iets zouden kunnen betekenen.

Het niet beantwoorden van de andere persberichten heeft dus niets te maken met beleefdheid of het gebrek daaraan. Alleen maar met een poging de mailbox onder controle te houden.

Beleefd

Eén journalist besloot onlangs eens  “echt beleefd” te zijn en beantwoordde gedurende één week alle pitches en persberichten die binnenkwamen in zijn mailbox.

Het relaas van die vriendelijke actie lees je hieronder. Je zult merken: niet antwoorden heeft vooral ook te maken met een poging geestelijk gezond te blijven.

I READ AND REPLIED TO EVERY SINGLE PR EMAIL I RECEIVED FOR A WEEK

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verbeter uw eigen pers- en communicatiestrategie

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Casteljo Communicatie en ontvang elke maand gratis tips en inzichten om uw eigen pers- en communicatieaanpak te verbeteren