Sociale media zijn aan een onstuitbare opmars bezig bij journalisten. Zo gebruikt nu 90% van de journalisten dagelijks sociale media voor het werk. Ook willen journalisten dat PR-mensen hen meer contacteren via sociale media.
Dat blijkt uit een recent internationaal onderzoek van Cision en Canterbury Christ Church University.
Social Journalism Study 2013
De Zweedse softwareproducent en de Engelse universiteit onderzochten voor de derde keer op welke manier journalisten sociale media gebruiken en in welke mate dit impact heeft op de relatie met PR-mensen.
In totaal werden meer dan 3000 journalisten uit 11 landen online bevraagd.
De landen die deelnamen aan het onderzoek: Verenigde Staten, Canada, Australië, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Finland, Zweden, Italië, Spanje en Nederland.
Een overzicht van de belangrijkste resultaten.
Gebruik sociale media
De meerderheid van de journalisten gebruikt sociale media tot 4 uur per dag. Amerikaanse journalisten zijn de “zwaarste” gebruikers, Duitse journalisten de “lichtste” gebruikers.
Welke sociale media gebruiken journalisten?
Het onderzoek onderscheidt 7 soorten sociale mediatools:
“(…) blogs, content communities and crowdsourcing sites, microblogs, professional social networks, social networks, audio-visual sites and social readers and bookmarking sites.”
Networking sites (82%), microblogs (80%), content communities / crowdsourcing sites (79%) en blogs (78%) zijn ongeveer even populair onder journalisten. Social readers en bookmarking tools hebben overduidelijk de minste aanhang.
Waarvoor gebruiken journalisten sociale media?
Journalisten gebruiken sociale media vooral voor het zoeken en publiceren van nieuws. Verifiëren en monitoring zijn het minst populair.
Relatie journalisten en PR
De studie ging ook na welke bronnen journalisten in deze tijden van sociale media gebruiken. En wat blijkt? PR blijft een belangrijke bron voor journalisten.
“Journalists stated that their first source of information for sourcing a story is directly from an organization (45%), possibly contacting the press office to identify the information needed. The second most popular source (41%) is PR sources.”
En hoe worden journalisten gecontacteerd door PR-mensen?
“The top three methods used by PR professionals to contact journalists were via email(84%), telephone (47%) and social media (19%).”
En wat verkiezen de journalisten zelf?
“(…) but when asked how they would prefer to be contacted, email remained the most popular (82%), with telephone preferred by fewer journalists (33%) and social media preferred by the least journalists (25%).”
Tijd om persoonlijk te worden
Een laatste resultaat. En misschien wel de belangrijkste.
Het onderzoek deelde de journalisten op in 5 types: architects, promotors, hunters, observers en skeptics. Zonder op de details in te gaan staan “architects” het meest positief tegenover sociale media – zij lopen voorop in het gebruik van sociale media – en kun je zo het rijtje van types verder aflopen tot je bij “skeptics” belandt, zij die het meest negatief/terughoudend staan tegenover sociale media.
Maar alle types – of ze nu positief of negatief staan tegenover sociale media, vooruitlopen of een afwachtende houding aannemen – laten duidelijk blijken dat ze door PR-mensen meer via sociale media gecontacteerd willen worden dan nu het geval is.
Wat betekent dit concreet?
Het wordt tijd om persoonlijk te worden. Om de journalisten te volgen via Facebook, Twitter, LinkedIn en andere sociale media.
Op die manier leert men het werk van journalisten beter kennen en weet men na een tijdje wat elke journalist interesseert. Als men dan een verhaal heeft weet men vervolgens ook onmiddellijk bij welke journalist men terecht kan. En, ook heel belangrijk, bij welke niet.
Persoonlijk contact via sociale media doet vervolgens de rest.
Dit alles vraagt meer onderzoek, meer energie dan het uitstrooien van een persbericht over de hoofden van alle journalisten. Maar het onderzoek toont aan dat de journalisten het willen en dat het dus loont.
Tijd dus om persoonlijk te worden en de eindeloos lange verzendlijsten overboord te gooien.
Het klinkt als een goed voornemen voor 2014.
Download hier volledig rapport “Social Journalism Study 2013” (na registratie)
One Reply to “Journalisten willen vaker via sociale media worden gecontacteerd”