Dit zouden journalisten willen dat je doet

Dit zouden journalisten graag hebben dat je doet

Mynewsdesk vroeg aan duizenden journalisten waarom ze bepaalde pitches afwijzen en hoe ze wilden dat communicatie- en PR-mensen het in de toekomst zouden aanpakken.  “Zorg dat je pitch aansluit op de noden van de journalist en denk aan je credibiliteit.”

“Weet wat ik doe”

Waar PR-mensen volgens de meeste journalisten in kunnen verbeteren is in de pitch meer aan te laten sluiten op de noden van de journalisten. Al te vaak krijgen journalisten pitches die voor hen geen enkel nut hebben omdat ze niet schrijven over het onderwerp van de pitch.

Daarom, nogmaals, het grote belang van een persoverzicht te maken voor je journalisten aanschrijft én de keuze voor een gepersonaliseerde aanpak in plaats van een massale pitch-aanval op honderden journalisten.

> Lees ook: waarom je een persoverzicht moet maken voordat je een persbericht schrijft

Dit zouden journalisten graag hebben dat je doet

Credibiliteit en geloofwaardigheid zijn het belangrijkste wat je hebt

Als je met je pitch de juiste snaar geraakt hebt bij de juiste journalist, dan nog heb je geen zekerheid dat de pitch ook echt opvolging gaat krijgen. Mynewsdesk vroeg dan ook welke factoren bepalen of een pitch al dan niet opvolging krijgt.

Op één staat de credibiliteit of geloofwaardigheid van de persoon of de organisatie die de pitch verstuurd heeft.

Ben je iemand die continu alle journalisten spamt, los van het onderwerp van je pitch? Dan is de kans klein dat je pitch een vervolg krijgt, zelfs al raak je met je pitch de juiste snaar bij de juiste journalist.

Idem dito als organisatie. Ooit bv een fake-persbericht uitgestuurd? Dan zijn je slaagkansen op een succesvolle pitch klein geworden.

> Lees ook: Verstuur nooit een nep of verzonnen persbericht. En wel hierom.

Andere factoren die bepalen of een pitch al dan niet opvolging krijgt zijn:

  • de mogelijkheid om een opinieleider te interviewen,
  • kwaliteit van de quotes in de pitch,
  • de snelheid waarmee informatie verkregen kan worden en
  • de aanwezigheid van ondersteunende media

Wanneer gaan journalisten met een pitch aan de slag?

Hoe contacteren?

Journalisten blijven het persbericht, nieuwsflashes en het eigen netwerk als basis gebruiken om nieuws te vergaren.

Facebook zijn ondertussen ook al vaste waarden geworden, al hebben die wat pluimen verloren door alle “fakenews”-gebeurtenissen.

Welke bronnen gebruiken journalisten

 

Het volledige rapport van MyNewsDesk kan hier gedownload worden

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF