E-mail nog steeds de manier om je klant te bereiken

 

Een paar jaar geleden dacht iedereen dat sociale media er voor zou zorgen dat e-mail van de aardbodem zou verdwijnen. Zeker voor marketingdoeleinden zou sociale media de rol volledig overnemen van die vervelende, elektronische nieuwsbrief.

Maar zie, enkele jaren later, en de rollen zijn omgekeerd: e-mailmarketing is nog steeds de manier om je klant te bereiken. Vergeet sociale media?

Nieuwsbrief

Ik schreef het hier eerder al: de oerdegelijke elektronische nieuwsbrief heeft meer toekomst dan Facebook of Twitter.

Want wil je met je content zo veel mogelijk mensen bereiken, dan kun je niet om een nieuwsbrief heen.

Voordelen

De voordelen van een nieuwsbrief t.o.v. Facebook of Twitter zijn overduidelijk:

  • Er is in de nieuwsbrief geen afleiding. De omliggende content is jouw content. Vergelijk dit met Facebook en Twitter, waar rondom jouw bericht concurrerende berichten staan die om evenveel aandacht smeken, en de conclusie is snel gemaakt.
  • De data die het oplevert zijn gepersonaliseerd. Je hebt een heel goed beeld van wie welke inhoud heeft aangeklikt. Bij Facebook en Twitter weet je alleen hoeveel traffic van welke sociale netwerken afkomstig is, niet wie er doorgeklikt heeft.
  • Jouw content is daar, altijd, in de inbox van diegene die zich geabonneerd heeft. Bij Twitter is het daar eventjes, in de stream van je volger, maar is je volger daar ook op dat ogenblik? En bij Facebook is het nog erger. Daar weet je niet eens of het ooit gezien zal worden door iemand die je geliked heeft. Daar ligt je lot in handen van Facebook en zijn algoritme die om de zo veel tijd verandert, dus daar kun je ook geen peil op trekken.

Lees meer: Waarom de nieuwsbrief meer toekomst heeft dan Facebook en Twitter

Staples

Een nieuw onderzoek van Staples bevestigt nogmaals de enorme impact die e-mailmarketing kan hebben.

Enkele cijfers:

  • 91% van consumenten checkt dagelijks zijn mail
  • 82% van consumenten opent e-mails van bedrijven
  • 64% van de Amerikanen die online zijn hebben ooit al een coupon geprint van een e-mail
  • 66% van de consumenten hebben ooit al een online aankoop gedaan als gevolg van een e-mail marketing
  • 74% van de consumenten verkiest communicatie van bedrijven en merken via e-mail

Alle cijfers in de infografiek hieronder.

E-mail marketing blijft de manier om je klant te bereiken

Image courtesy of digitalart at FreeDigitalPhotos.net

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *