Twitter strategie

Twitter verdubbelt het aantal tekens, maar strategie voor succes blijft dezelfde

De microblogsite Twitter verdubbelt het aantal tekens per tweet definitief tot 280. Aan de voorwaarden voor een succesvolle Twitter-strategie verandert er niets. Maar wat was die ook alweer? Een opfrissing.

Nieuwtje

Twitter kondigde deze week aan dat ze de karakterlimiet definitief uitbreidt tot 280 tekens.

Gebruikers die nu vrezen dat hun tijdlijn met de nieuwe limiet overvol en onoverzichtelijk zal zijn, hoeven zich volgens Twitter geen zorgen te maken.

Hoewel de gebruikers in de testgroep aanvankelijk hun best deden om alle beschikbare 280 tekens te gebruiken, was het nieuwe er al gauw af, zoals ook onderstaande tweets van twee merken ooooooooooverduidelijk aantonen.

 

Uiteindelijk was tijdens de testfase slechts 5 procent van de tweets langer dan 140 tekens en 2 procent meer dan 190.

Twitter benadrukt dan ook vooral de voordelen van de invoering. De extra karakters zetten volgens Twitter de gebruikers aan om meer te tweeten, creëerden ze meer betrokkenheid (zoals likes en retweets) en gaven gebruikers meer volgers.

Succesvolle strategie

De verdubbeling van het aantal toegelaten tekens  verandert niets aan de voorwaarden van een succesvolle Twitter-strategie. Deze zijn nog steeds:

1 – Ken je volgers: weet wie je volgt en waarom ze je volgen. Bekijk het succes van verschillende tweets en probeer zo te achterhalen waarom bepaalde tweets van je succesvol zijn en waarom andere dan weer niet. Op die manier krijg je een beeld van waar je volgers echt geïnteresseerd in zijn. Probeer vervolgens met je tweets aan deze interesse van je volgers te voldoen.

2 – Ken jezelf: weet welke info je in huis hebt en je kunt delen met je volgers. Vaak zitten bedrijven op een schat aan informatie die ze zouden kunnen delen met hun volgers, maar waarvan het bedrijf zich niet bewust is. Maak deze introspectie-oefening en kijk wat je in huis hebt om aan de interesse van je volgers te voldoen.

3 – Val in herhaling: de levensduur van een tweet bedraagt hooguit enkele tientallen minuten. Als je iets tweet om laat ons zeggen acht uur in de ochtend, dan is de kans heel groot dat je Twitter-volger die om negen uur zijn twitter-account eens checkt jouw tweet niet zal zien passeren in zijn stream. Het is daarom niet verkeerd dezelfde tweet meerdere keren op een dag/week te tweeten zodat je het bereik vergroot. Zoek daarbij een juiste balans tussen maximaal bereik en minimale herhaling.

 

Lees ook: 

> Zo gebruik je Twitter voor een aantrekkelijk beeldverslag

> Twitter-volgers van een KMO: wat willen ze en wat doen ze?

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF