smiley-1041796_640

9 tips om kennisleider te worden in je marktsegment

Een kennisleider worden in je marktsegment door je kennis en expertise te delen met (toekomstige) klanten.

Welk bedrijf zou het niet willen zijn. Maar hoe begin je eraan?

Negen tips voor een goede start.

1 – Schoenmaker blijf bij je leest

Een bouwbedrijf heeft kennis van bouwen. Een transportbedrijf van transport. Zo simpel is het. Kies als bedrijf de niche waar je sterk in bent en blijf in die niche.

De verleiding zal af en toe misschien groot zijn om over iets anders je kennis te delen (“Daar weten wij ook iets van!”), maar je uitspreken over zaken die niet tot je business behoren leidt uiteindelijk alleen maar tot verwarring bij je (toekomstige) klanten (Doen zij dat soms ook?”).

2 – Kies duidelijk je doelgroepen

Leg vooraf duidelijk de doelgroepen vast waarvoor je content (kennis en expertise) produceert. Consumenten? Bedrijven? Managers? Verkopers?

3 – Weet waar men naar op zoek is

Achterhaal welke soort vragen je doelgroep heeft, welke kennis ze zoeken en hoe jouw bedrijf hen kan helpen.

4 – Maak een duidelijke keuze in je communicatiemiddelen

De doelgroepen die je gekozen hebt: hoe informeren ze zich? Welke communicatiekanalen gebruiken ze? Op welke sociale media kun je ze terugvinden? Probeer zo veel mogelijk data op tafel te leggen en kies op basis hiervan de juiste communicatiemiddelen om ze te bereiken.

5 – Houd vol

Een bedrijf bouwt uiteraard geen reputatie op als kennisleider op basis van twee blogteksten en één tweet. Hoelang het duurt voor je een reputatie opbouwt hangt af van de omstandigheden. Reken op zes maanden tot een jaar voor je de eerste resultaten zult zien. Na één jaar nog steeds geen impact? Herbekijk dan je strategie.

6 – Publiceer met regelmaat 

Een vast publicatieritme moet niet, maar publiceer met een zekere regelmaat.

7 – Zorg voor kwaliteit

De druk om regelmatig te publiceren mag niet leiden tot een daling van de kwaliteit van je content. De content die je creëert moet een meerwaarde bieden voor je doelpubliek. Altijd. Keer op keer. Beter niks zeggen, dan niks zeggend.

8 – Haak in de op de actualiteit 

Volg de actualiteit en speel met je kennis in op de actualiteit binnen je marktsegment. Mensen zoeken duiding bij die actualiteit en komen zo via Google in contact met jouw kennis en expertise over dat nieuwsitem.

9 – Contacteer eens een journalist

Je kennisdeling en expertise moet niet beperkt blijven tot je (toekomstige) klanten. Lees je een nieuwsartikel en heb je het gevoel dat je de journalist extra duiding kunt geven, doe dat dan. Geef in een mail kort duiding en verwijs door naar de bedrijfswebsite voor verdere info.

Verwacht niet dat de journalist je onmiddellijk zal contacteren. Maar als men nogmaals een artikel schrijft over hetzelfde onderwerp weet men dat men voor extra duiding bij jou en je bedrijf terecht kan. En wie weet leidt dat op zijn beurt wel tot naamsvermelding in het artikel.

 

Image courtesy of jscreationzs at FreeDigitalPhotos.net

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF