Wie zijn product niet kan samenvatten in twee zinnen heeft een probleem

Wie meer dan twee zinnen nodig heeft om zijn product uit te leggen heeft een probleem.

En dat zowel bij gebruikers als bij journalisten.

Frontback

Dat blijkt alvast uit het verhaal van Frontback.

De Belgische app haalde in 2013 nog 3 miljoen dollar op en werd de nieuwe Instagram genoemd.

Frontback Instagram

Nog geen twee jaar na al dat positieve nieuws is het afgelopen met Frontback.

Blogpost

In een blogpost vorige week laat oprichter Frederic Della Faille weten dat de app ophoudt te bestaan.

frontback

Frontback had blijkbaar meer dan twee zinnen nodig om aan nieuwe gebruikers het gebruik en de meerwaarde van de app uit te leggen.

Nefast in een tijd van moordende app-concurrentie.

Startup communicatie

Als startups willen slagen is het daarom essentieel dat ze vanaf het begin hun verhaal helder krijgen.

Wat doet je app? Waarom moet men het gebruiken? Waarom is ze beter dan de concurrentie? Wat is de meerwaarde voor de gebruiker? Waarom moet men overstappen naar jouw product?

Wie de antwoorden niet krijgt samengevat in de (spreekwoordelijke) twee zinnen, moet misschien de app gaan herdenken zodat ze wel samengevat kan worden in twee zinnen.

Media

Want je product kunnen samenvatten in een tweetal zinnen is niet alleen belangrijk voor de gebruikers maar ook voor de journalisten.

Wil je een journalist interesseren voor je app dan moet je je verhaal kunnen samenvatten in twee, drie zinnen (de befaamde pitch).

Lukt dat niet dan is het goed mogelijk dat de aandacht van de journalist al weg is na twee zinnen, en daarmee ook de mogelijke media-aandacht.

En daar faalde Frontback blijkbaar.

Want in een artikel van Engadget spreekt de journalist over Frontback als een selfie-app.

Iets wat hem onmiddellijk het volgende commentaar oplevert:

Frontback comments

Verwarring over je product bij gebruikers en journalisten. Het bleek fataal voor Frontback.

Update 3 augustus. 

Frontback is opgestaan uit de dood. Dat is te lezen op de website van Business Insider.  Frontback heeft een nieuwe partner gevonden en de app wordt verder ontwikkeld.

Benieuwd of het gebruik van de app zelf grondig aangepast zal worden of dat misschien de paar miljoen gebruikers van Frontback interessant zijn voor de nieuwe partner.

(Deze opinie verscheen eerder op bloovi.be)

Image courtesy of 2nix at FreeDigitalPhotos.net

 

 

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *