Hoe vaak controleer jij of je olifant zwanger is?

Hoe vaak controleer jij of je olifant zwanger is?

 Nieuws moet je spreiden. Breng één nieuwsfeit, één boodschap – anders verdwijnt alles in het grote niets.

Nieuws moet je spreiden. Breng één nieuwsfeit, één boodschap – anders verdwijnt alles in het grote niets.

Bovenstaande is een basisregel die je in je achterhoofd moet houden als je een pers- en communicatiestrategie uitwerkt.

Planckendael

Toch kun je misschien ook overdrijven in het spreiden van het nieuws dat je hebt.

Wat doe je bijvoorbeeld als je een dierentuin bent en je hebt drie olifanten die zwanger zijn en je mag het goede nieuws wereldkundig maken?

Breng je alles in één keer, of spreid je het nieuws over meerdere momenten? En met welke olifant begin je als je het nieuws gespreid zal brengen? De bekendste? De minst bekende? De jongste? De oudste? De leukste? Of laat je ze strootje trekken?

Met die vragen zat dierentuin Planckendael begin december toen drie van hun olifanten zwanger bleken te zijn.

Planckendael koos voor de gespreide strategie, een drietrapsraket, die op maandag werd gelanceerd en op woensdag zijn hoogtepunt kende met een live aankondiging via Facebook.

Kai-Mook

Planckendael besliste om met de bekendste olifant te beginnen: Kai-Mook. Het maakte maandag via Twitter wereldkundig dat Kai-Mook zwanger was. En het kondigde onmiddellijk ook al de tweede fase van hun persstrategie aan. Morgen zou er nog meer groot nieuws volgen.

Let op het woordje “groot”, niet toevallig tussen haakjes. “Kenners” weten wat dat betekent voor dinsdag…

May-Tagu

Dat “nog meer groot nieuws” was de aankondiging van wéér een zwangerschap. En inderdaad, zo wisten de kenners al, wéér een olifant.
Deze keer van May-Tagu. Iets minder bekend dan haar voorgangster, maar haar zwangerschap, daar zijn we het allemaal over eens, is ook best wel nog een tweetje waard.

De rest van de dag zweeg het dierenpark. Belga meldde:

planckendael-belga

Let op de zinsnede “nog groot nieuws”, niet toevallig tussen aanhalingstekens. “Kenners” weten wat dat betekent voor woensdag…

Phyo Phyo

En op woensdag kwam er dan eindelijk het verlossende nieuws: nóg een zwangerschap. Nóg een olifant. (Maar dat hadden “kenners” ondertussen al geraden.)

Na Kai-Mook en May-Tagu was het nu de beurt aan Phyo Phyo voor een eervolle vermelding in een tweet.

Missie geslaagd

Je kunt je vragen stellen bij deze strategie van Planckendael.

Moet je het over drie dagen spreiden? Is het logisch om in functie van je marketing te beslissen dat je op dinsdag niet bereikbaar bent voor de pers? Verspeel je op die manier niet wat krediet bij de journalisten? Belga voegt niet voor niets de zinsnede toe aan hun bericht: Het park lijkt vast van plan om de hele week in de aandacht te staan. Zelfs met een smiley achter de zin, klinkt ze nog niet positief.

Maar hun missie – maximaal in beeld komen met drie zwangerschappen bij drie dezelfde soorten dieren – is helemaal geslaagd. Van maandag tot woensdag domineerden ze met hun zwangerschappen het nieuws. Betere free publicity – en laat ons eerlijk zijn, daar gaat het om – kun je je niet wensen.

Maar zouden ze er een tweede keer mee wegkomen? Hoogstwaarschijnlijk niet.

Nog een laatste iets. Over de vader(s) dus geen woord. Géén. Misschien dat dat nieuws wat moeilijker te brengen is in een drietrapsraket?

Of zoals Bart Dobbelaere van De Standaard tweette:


 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MIS GEEN ENKELE COMMUNICATIETIP

SCHRIJF U IN OP DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF