Google heeft zijn regels voor het indexeren van persberichten aangepast.
Met de nieuwe regels wil Google persberichten belonen die kwalitatief goed ineen zitten, niet langer persberichten die technisch goed ineen zitten.
Een goed initiatief.
Maar wat mag er nu wel nog, wat niet, hoe voorkom je dat Google je bestraft en wat is nu de échte impact voor het schrijven van persberichten en PR? Een overzicht.
Links, links, links, links…
Op Google zijn Webmaster Tools site verscheen een blogpost die in de openingszin al onmiddellijk een punt zet achter een techniek die velen gebruikten voor het schrijven van persberichten in het Google-tijdperk: linkbuilding.
“Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.”
Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit, …
Als linkbuilding niet meer kan, hoe krijgen we dan in de toekomst ons persbericht bovenaan in de zoekresultaten?
“The best way to get other sites to create high-quality, relevant links to yours is to create unique, relevant content that can naturally gain popularity in the Internet community. Creating good content pays off: Links are usually editorial votes given by choice, and the more useful content you have, the greater the chances someone else will find that content valuable to their readers and link to it.”
Kort door de bocht gesteld: vergeet alles wat je ooit geleerd hebt over het schrijven van persberichten in het internettijdperk en keer terug naar de essentie: schrijf goede persberichten zodat men spontaan naar je bericht zal linken en alles komt in orde.
Gevolgen
De bedoeling van Google is duidelijk: persberichten die kwalitatief goed ineen zitten worden beloond door Google. En dus niet langer de persberichten die technisch goed ineen zitten (sleutelwoorden en linkbuilding) en waar de Google zoekmachine tot voor kort zo van hield.
Een goed initiatief, lijkt me. Een terugkeer naar de essentie van het schrijven van persberichten. Niemand die daar iets op tegen kan hebben.
Maar wat mag er nu wel nog, wat niet en wat is nu de échte impact voor persberichten en PR is voor niemand voorlopig helemaal duidelijk. Een overzicht. (Met dank aan @firdelicious)
Impact op PR
Google dwingt PR tot zelfreflectie (ZDNet)
Google is forcing a reinvention of PR (ZDNet)
PR hoeft niet aan de beademing (Marketingfacts)
Impact op persberichten en blogpost
Google to Clamp Down on Press Release Anchor Text (Sword and the Script)
How Google’s Updated Link Schemes Impact Press Releases and Blog Posts (Beyond the Hype)
Are press releases pointless now?
Hoe schrijf je persberichten met de nieuwe Google regels
12 Ways to Optimize Press Releases & Avoid Google Penalties (Search Engine Watch (#SEW))
4 Press Release Tips for Succeeding in the Wake of the Latest Google Updates (Cisionblog)
Zie ook The Guardian: SEO is dead.
http://www.theguardian.com/technology/2013/jul/22/seo-is-dead-long-live-social-media-optimisation