Wie de statistieken van zijn website bekijkt, zal niet langer kunnen zien via welke zoektermen in Google iemand tot op zijn site is geraakt. Google versleutelt namelijk vanaf nu zijn internetverkeer.
Met deze beslissing van Google wordt de hele industrie van zoekmachineoptimalisatie / Search Engine Optimization (SEO) bedreigd.
Toch denk ik dat we blij mogen zijn met de beslissing van Google. En niet alleen om privacyredenen.
Tekstschrijver
Teksten schrijven voor het web is de afgelopen jaren door “zoekmachineoptimalisatie” steeds meer en meer een technisch vak geworden.
Heel kort door de bocht gesteld:
– een goede SEO-copywriter zorgt ervoor dat als hij een tekst schrijft voor een kapsalon dat de woorden “kapsalon”, “haar knippen”, “kapper”, “kapsel” en “afspraak maken” of “zonder afspraak” ergens bovenaan in de tekst staan, dan nog het liefst in het begin van een zin en in de titel en/of tussentitel. En als het kan moet “haarknippen” ook nog in de tekst, want sommigen mensen die naar de kapper willen schrijven dat wel eens in één woord.
– een goede tekstschrijver zorgt ervoor dat als hij een tekst schrijft voor een kapsalon dat de lezer zal aangesproken worden door de tekst en dat hij zal zeggen: “naar dat kapsalon wil ik”.
Maar Google werkt zoals Google werkt, met als gevolg dat de tekst van de goede SEO-tekstschrijver hoog in de zoekresultaten zal staan als iemand een kapsalon zoekt, terwijl die van de goede tekstschrijver niet terug te vinden zal zijn, hoe overtuigend de tekst ook is.
Wat ben je dan met een goede tekst, als het geen verkeer naar je site oplevert en dus al helemaal geen potentiële klanten? Niets dus.
Op die manier is dus een hele SEO-industrie ontstaan die er voor kon zorgen dat je tekst bovenaan in de zoekresultaten verscheen als iemand een specifieke zoekopdracht in Google intikte.
En de goede tekstschrijver zorgde ervoor dat hij de kneepjes van het SEO-vak meester werd. Zijn teksten werden daardoor misschien minder gepassioneerd. Ze werden wel gevonden via Google. En daar draait het hem toch om.
SEO-kompas
Maar met de beslissing van Google wordt dit dus nu allemaal teruggedraaid. Het kompas waar de SEO-bedrijven jarenlang op hebben gevaren (welke zoektermen tikt men in als men iets specifieks zoekt? welke zoekwoorden leiden naar mijn site?) is verdwenen.
Het is nu grotendeels blind varen. SEO-teksten schrijven zonder enige feedback van Google.
Begrijpelijk dus dat de industrie geschokt is door de beslissing van Google. (Emerce.nl: SEO-wereld in rep en roep om Google-wijziging)
Winnaars
Of de beslissing van Google nu ingegeven is door nobele motieven of niet (zie Webwereld.nl: Google versleutelt al het zoekverkeer, behalve AdWords), toch denk ik dat de beslissing van Google alleen maar toe te juichen is.
Zo lijken me er alvast twee winnaars:
– de Google gebruiker zelf: die werd in de zoekresultaten vaak geconfronteerd met webpagina’s die SEO-technisch goed ineen zaten, maar waarvan de kwaliteit niet was gegarandeerd. Dit is nu voorbij. Kwaliteit drijft weer naar boven in de Google-zoekresultaten.
– de gepassioneerde tekstschrijver: wie de afgelopen jaren webteksten geschreven heeft met de rem op omdat hij/zij ook probeerde te voldoen aan de SEO-vereisten, kan de rem weer loslaten. Kwaliteit krijgt weer de bovenhand op techniciteit.
Kwaliteit
Met de beslissing om de zoektermen te versleutelen lijkt het er dus op dat Google (bewust of onbewust) het Googelen menselijker en minder technisch wil maken. Dat bereikte ze ook al met haar nieuwe regels voor persberichten: “Google nieuwe regels voor persberichten: wat mag er nog en wat niet? Een overzicht.”
Toen was de conclusie: “Met de nieuwe regels wil Google persberichten belonen die kwalitatief goed ineen zitten, niet langer persberichten die technisch goed ineen zitten.”
Het ziet er naar uit dat we de conclusie nu kunnen doortrekken naar alle teksten voor het web. Google beloont kwaliteit. Niet langer technische perfectie. Niemand die daar iets op tegen kan hebben, denk ik dan.
Video killed the radiostar…. en SEO killed de echte webmaster. SEO bepaalt te erg hoe je site eruit moet komen te zien en hoe je teksten moeten klinken. Ik erger mij hier ook erg aan (via DutchC.nl
De goede tekstschrijver, heeft hopelijk wel het besef dat de mensen zeggen/denken “naar die kapper wil ik” en niet “naar dat kapsalon”…
En verder? Je hebt helemaal gelijk! Het gaat om de essentie, als die klopt, komen de juiste woorden vanzelf naar voren in een goede relevante tekst.
Ik moet helaas toch een kritische noot kraken. Dit hele artikel is eigenlijk…..net naast geschoten. De suggestie wordt gewekt dat de keywords die je kon zien in google analytics de aanleiding waren om (crappy) teksten te schrijven. Helaas is dat niet zo. Je vind keywords door onderzoek op internet, met bijvoorbeeld de keyword planner van Google of met Google trends of gespecialiseerde software. Daarop ontdek je waar de markt op zoekt en ja dan komen we op ‘minder natuurlijke’ teksten bedoeld voor SEO doeleinden. Daar wordt niemand echt blij van, mee eens. Wat je kon zien in Google analytics was of je pagina’s ook traffic kregen op die woorden.
Google is al meer zeker 2 jaar bezig om de technische trucjes eruit te halen en puur voor SEO gemaakte pagina’s eruit te halen.
Met een andere update (die niets met google analytics te maken heeft) gaat google wel zijn algoritme aanpassen. Dit is de Hummingbird update. Zit hier verwarring?
Ik zou een paar misverstanden willen benoemen:
1) de industrie is niet geschokt, deze google analytics update zat er al lang aan te komen.
2) De suggestie dat SEO bedrijven dit als kompas hadden is onzin en helaas niet waar.
3) Wie de afgelopen jaren teksten heeft geschreven met de rem erop door SEO heeft zich verkeerd laten voorlichten helaas. SEO schrijven zal altijd blijven. Je moet dan echter denk aan ga ik schrijven over Kapsalon of over Kapper? De rest is volledig aan de tekstschrijver.
En bij de goede SEO gaat het ook over kwalitatieve content die een bezoeker laat terug komen of laat converteren. Posities en traffic zijn leuk, maar opbrengsten nog veel leuker.
4) Dat kwaliteit nu ineens naar boven komt heeft niets met de google analytics update te maken. Sites die SEO technisch goed zijn ingericht (op techniek) en die goede content hebben (dus geen trucjes seo teksten) zullen winnen. Die zullen ook natuurlijk veel links hebben en zullen onderwerp van gesprek zijn in social. Dat bepaald of je scoort.
Slecht gebouwde sites qua SEO met topteksten zullen nog steeds niet zonder meer hoog scoren. Sites zonder links of zonder social buzz zullen ook minder scoren.
Maar het komt wel dichter bij elkaar: goed geschreven teksten die kwaliteit hebben en die antwoorden geven op vragen of heel overtuigend zijn zal google beter herkennen en eerder laten zien. Als daar ook nog naar gelinked wordt en over gepraat wordt online…. des te beter.
In het kort komt het er op neer dat de update van keywords in google analytics weinig met SEO te maken heeft. En SEO gaat over een site hebben die technisch in de basis fatsoenlijk in elkaar steekt en die kwalitatieve content biedt, die gelinked wordt en waarover gepraat wordt. Veelal zal deze content gebaseerd zijn op online marktonderzoek en welke taal of woorden de doelgoep gebruikt. Dat heeft meer met markteting te maken dan met techniek.
De vraag die je dan kunt stellen: bestaat SEO schrijven nog? Of gaan we het hebben over kwalitatief en overtuigend kunnen schrijven met marktonderzoek als input?
Ik ben het eens met onderstaande reactie en ik vind het jammer dat er door de auteur niet op dit bericht gereageerd is. Ik ben erg benieuwd naar de reactie en ik denk dat de conversatie aan gaan met je publiek ook een enorm belangrijk punt van online communicatie is. Een gemiste kans als je die laat lopen, mijn inziens.
Inzichtvolle comment inderdaad. Heb daarnet gelezen dat Google nu besloten heeft om websites met een HTTPS verbinding een streepje voor te laten hebben in de zoekmachines. Ik kan alleen maar toejuichen dat dit het web veiliger maakt, maar dit neigt wel naar “klasse-googlen”. Een goede SSL kost toch al gauw een extra 50 EUR per jaar. En anderzijds, en vooral belangrijk, een goede website-eigenaar checkt regelmatig z’n verwijzende websites, om te zien wie over z’n product praat. Door SSL valt dit nu ook weg, je kan niet meer zien wie over je praat, en dus niet meer reageren op die artikelen.
Google is een fantastische zoekmachines, maar ze maken het soms wel te bont, en maken het mensen die professioneel bezig zijn met online marketing moeilijk.
Wat is jouw mening hierover Joerie?