Sociale media zijn alomtegenwoordig en uit geen enkel communicatieplan weg te denken. Maar als het op betrouwbaarheid en geloofwaardigheid aankomt zijn traditionele media nog steeds heer en meester.
Een bedrijf of organisatie die een reputatie wil opbouwen of onderhouden richt daarom zijn pijlen beter in eerste instantie op de traditionele media.
Dat moet blijken uit een recent onderzoek van PR-bureau Ogilvy. Dat ondervroeg ruim 115 Engelse en Amerikaanse journalisten.
Enkele vaststellingen:
- Journalisten beschouwen het nieuws die traditionele media brengen (dagbladen, magazines, persagentschappen) als meest betrouwbaar. Nieuws geproduceerd door bedrijven zijn het minst betrouwbaar.
- Journalisten zijn het er ook over eens dat meer media-aandacht voor een bedrijf leidt tot meer geloofwaardigheid. Maar een teveel aan media-aandacht kan op zijn beurt wijzen op problemen bij het bedrijf.
- “Earned media” (aandacht van de media die gratis verkregen wordt) heeft volgens journalisten de meeste invloed op koopgedrag.
Bedrijfsreputatie
Wilt u uw relaties met de pers uitbouwen of een reputatie opbouwen via de traditionele media?
Lees dan alvast deze artikels die u op weg kunnen helpen:
- Zo maak je het leven van een journalist aangenamer
- Succesvol journalisten contacteren. Deze tips (van journalisten) kunnen helpen
- 11 tips om een pakkend persbericht te schrijven
- Waarom verschijnt mijn nieuw product niet in de media?
- 5 redenen waarom je lokale media niet mag vergeten als je een persbericht uitstuurt
(Bron: Ogilvy PR study: Earned media drives greatest influences)