Inhakers zijn van alle tijden. Toch denkt men beter twee keer na voor men inhaakt op een actueel onderwerp. Zeker als het onderwerp net het tijdelijke met het eeuwige heeft verwisseld.
Inhakers
Even voor alle duidelijkheid: inhakers zijn niet hetzelfde als newsjacking.
Als bedrijf op een (creatieve)manier inspeelt op de actualiteit en zo wil profiteren van de populariteit van het onderwerp om voor zichzelf publiciteit te verwerven spreken we van inhakers.
Een van de meest gekende voorbeelden dateert van 2013. Toen tijdens de Superbowl het licht uitviel speelde Oreo via onderstaande tweet in op de actuele situatie. Reclame maken in real time, heet dat dan.
Power out? No problem. pic.twitter.com/dnQ7pOgC
— Oreo Cookie (@Oreo) February 4, 2013
Newsjacking
Newsjacking is een heel ander verhaal. Letterlijk dan.
Als je je eigen nieuwsverhaal koppelt aan een nieuwsitem om op die manier mee te surfen op de actualiteitswaarde van het onderwerp, spreken we van newsjacking.
Newsjacking is dus in tegenstelling tot inhakers geen reclame-uiting, maar een poging je eigen nieuwsverhaal te verkopen door het te verbinden met een actueel nieuwsitem.
Sociale media
Zoals eerder gezegd, inhakers zijn van alle tijden. Toch heeft de opkomst van sociale media er voor gezorgd dat bedrijven steeds vaker schade oplopen door ergens op in te haken.
Redenen hiervoor zijn:
- de snelheid van sociale media: bedrijven houden een race tegen de klok om als eerste via sociale media in te haken op een actueel item. De redenering is: wie eerst komt, eerst maalt. Het gevolg is dat veel inhakers gelanceerd worden die best een tweede keer tegen het licht konden worden gehouden.
- de sociale media als schandpaal: eenmaal een bedrijf een “foute” inhaker lanceert is de sociale media genadeloos. Het bedrijf wordt publiekelijk naar de brandstapel gesleept, waardoor een foutje op de sociale media vaak tot reputatieschade in de traditionele media kan leiden.
Kaneelrol
Een bedrijf die dit recentelijk mocht ervaren is het Amerikaanse bedrijf Cinnabon.
De producent van kaneelrollen vond het nodig om in te haken op de dood van Carrie Fisher, beter bekend als de actrice die prinses Leia speelt in Star Wars.
Iemand van het sociale mediateam moet hebben geroepen toen hij/zij het nieuws vernam van de dood van Carrie Fisher: “Hé, lijken onze kaneelrollen niet als twee druppels water op het kapsel van Carrie Fisher in Star Wars?”
En nog voor iemand kon zeggen “Laten we dit even bezinken en straks nog eens bekijken, ok?” was de voor de hand liggende inhaker gelanceerd.
And the award for “Most Tasteless Brand Reaction To A Celebrity Death” goes to @Cinnabon. #fox5dc pic.twitter.com/XCraFJTZX2
— Jim Lokay #fox5dc (@LokayFOX5) December 27, 2016
Het gevolg van bovenstaande inhaker laat zich raden.
De sociale media kwam in opstand en nog voor je in staat was een kaneelrol op te eten was de tweet weer verwijderd.
Our deleted tweet was genuinely meant as a tribute, but we shouldn’t have posted it. We are truly sorry.
— Cinnabon (@Cinnabon) December 28, 2016
Maar de reputatieschade was aangericht. Wie nu “Carrie + Fisher + Cinnabon” ingeeft in google zal zien dat de reputatieschade zich niet beperkt tot de sociale media. Ook traditionele media zoals CNBC, USA Today, Washington Post, Daily Mail en de Telegraph brachten het verhaal.
Inhakers? Wees er als de dood voor.