IBM’s jaarlijkse benchmark studie is er. Tijd om je eigen mailingresultaten te vergelijken met anderen.
Hoeveel openen de mail?
Een succesvolle mailing begint met een goede ‘open rate’ (OR), het percentage van ontvangers dat de mail effectief opent (niet noodzakelijk leest).
Opvallend in de tabel hieronder is dat Europa het rijtje afsluit, samen met het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
‘Open rate’ is vooral nuttig als indicator op lange termijn. Wijziging in percentage wijzen op toename of problemen met interesse voor je mailing
Opvallend in de tabel hieronder is dat Europa het rijtje afsluit, samen met het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
Welke sectoren scoren het best op openingsrate?
Kijken we naar het top kwartiel dan komen er drie sectoren in de buurt van 50% en meer: verzekeringen / school en educatie / ziekenhuizen, gezondheid en biotech.
Retail en e-commerce / media en uitgeverijen hebben dan weer de grootste moeite om de ontvangers van hun mailings te engageren.
Hoeveel klikken op een link nadat ze de mail geopend hebben?
De belangrijkste indicator van elke mailing: de click-to-open-rate (CTOR). Welk percentage van diegene die de mail geopend hebben, hebben ook effectief op een link geklikt in de mail?
De CTOR heeft dus weer in welke mate de inhoud van je mailing aansluit op de verwachtingen die je bij de respondenten hebt gecreëerd.
Waar we bij ‘open rate’ zagen dat Europa helemaal achteraan bengelde, zien we nu in onderstaande tabel het omgekeerde: eenmaal de mail geopend blijken de Europeanen het meest door te klikken van alle landen en regio’s.
Welke sectoren scoren het best op CTOR?
Ook bij de sectoren treffen we heel andere namen aan dan bij open rate (OR). Geen ziekenhuizen of verzekeringen meer in de top, maar wel: non-profit en overheid. Zij weten blijkbaar het best in te spelen op het verwachtingspatroon van de ontvangers.
Mobile nog niet doorgebroken
Nog een laatste statistiek uit het rapport van IBM: op welk platform worden de mailings gelezen?
Opvallend is hoe Europa achterop hinkt op het vlak van mobile. Samen met Midden-Oosten en Noord-Afrika sluit ze de rij.
Voor succesvolle mailings, lees ook:
- Vier tips om het succes van je nieuwsbrief te vergroten
- Hoe haal je 40% openingsrate met een dagelijkse nieuwsbrief
- Waarom de nieuwsbrief meer toekomst heeft dan Facebook en Twitter