Bedrijven die slecht nieuws moeten brengen verstarren soms in hun communicatie. Ze gaan low-profile en wachten tot de storm gaat liggen.
Maar wie het slim aanpakt en pro-actief communiceert kan de schade van het negatief nieuws beperken.
Sterker nog: in één dag uitgroeien van “verliezer” naar “concurrent van Amazon”? Colruyt bewees onlangs dat het kan. Lees hier hoe.
Slecht nieuws
Colruyt zou op maandag 23 juni haar jaarwinstcijfers bekend maken. Analisten voorspelden vooraf voor het eerst in ruim dertig jaar een winstdaling.
Het gevolg van deze voorspelling was dat de weekend- en de maandagkranten al een voorafname namen op het te verwachten slechte nieuws.
Goed nieuws
Maar die maandagochtend – de inkt van bovenstaande titels zijn dan nog niet helemaal droog – stuurt Colruyt een persbericht uit.
Niet over de cijfers – die zoals iedereen verwacht slecht zullen zijn – maar over een overname die zo onverwacht komt dat het het hele negatieve cijferverhaal op de achtergrond zal doen verdwijnen.
klik hier voor het volledige persbericht
Positief verhaal
Het effect van het persbericht is enorm.
De Morgen stelt: “Voor analisten en waarnemers is die brede differentiatie een vrij positief verhaal.”
Maar niet alleen voor analisten en waarnemers is het een positief verhaal. Ook de media verandert plotseling van toon.
Weg zijn de slechte cijfers. Weg het doembeeld van een retailer op de terugweg.
Wie bovenstaande krantenkoppen leest kan moeilijk inbeelden dat het hier om hetzelfde bedrijf gaat dat een dag eerder nog tot het kamp van de verliezers werd gerekend.
Het verschil? Eén persbericht met één positief verhaal.
Televisie
Ook tv-reportagemakers kiezen deze nieuwe, positieve invalshoek.
Ter Zake (“Er was vandaag van bij Colruyt ook goed nieuws.”) en Kanaal Z gaan in eerste instantie in op de overname en niet op de slechte cijfers.
Klik hier voor Ter Zake-reportage
Klik hier voor Kanaal Z-reportage
Conclusie
Niet elk bedrijf kan zoals Colruyt een persbericht uitsturen waarin het een overname aankondigt en waarmee het slecht nieuws naar de achtergrond weet te dringen.
Maar elk bedrijf, hoe klein ook, zou volgende denkoefening moeten maken:
“Wat als we met een negatief verhaal naar de pers moeten stappen? Als er slecht nieuws aankomt, hebben we dan ook nog een positief verhaal? Zit er niets in de pipeline dat we in de toekomst in dit soort van situaties kunnen gebruiken?”
Wie hierin slaagt – een positief verhaal brengen op het ogenblik dat de media slecht nieuws verwacht – kan een heel eind komen.
Zoals de Ter Zake-reportage perfect samenvatte:
“En kijk, plots was er dan toch goed nieuws. Colruyt koopt jeansmerk ZEB en niemand spreekt nog over cijfers.“