Twee maanden geleden lanceerde Google in alle stilte zijn nieuw zoekalgoritme “Hummingbird.”
Wat zijn de gevolgen van “Hummingbird”? En hoe kunnen we hierop inspelen?
Nieuwe spelregels
Op korte termijn heeft Google de spelregels voor tekstschrijvers, webmasters en SEO-professionals helemaal veranderd.
Het begon begin augustus met de mededeling van Google dat ze de regels voor persberichten hadden aangepast. Gedaan met persberichten volstoppen met sleutelwoorden en eindeloos linkbuilding. Wie kwaliteit brengt zal beloond worden. Wie de technische tour opgaat bestraft.
(Blogpost: Google nieuwe regels voor persberichten: wat mag er nog en wat niet?)
In september volgde dan het bericht dat webmaster niet langer zouden kunnen zien via welke zoektermen in Google iemand tot op zijn site was geraakt. Een commerciële zet van Google of niet – daarover lopen de meningen uiteen – maar conclusie is dat ook hier Google kwaliteit wil belonen in plaats van techniciteit.
(Blogpost: Waarom het goed nieuws is dat webmasters niet langer Google zoektermen kunnen zien)
En eind september deelde Google dan ook nog eens mee dat ze een nieuw zoekalgoritme in gebruik had genomen, luisterend naar de naam “Hummingbird”. En o ja, “Hummingbird” was al in augustus in alle stilte gelanceerd.
(Webmaster die zich afvroegen hoe het kwam dat het aantal bezoekers naar hun website op korte termijn drastisch gestegen of gedaald was hadden eindelijk een verklaring.)
The Hobson & Holtz Report
Waarom lanceert Google een nieuw zoekalgoritme? Wat zijn de gevolgen? En hoe kunnen we er ons aan aanpassen?
Het was deze week onderwerp van gesprek bij “The Hobson & Holtz Report”, een absolute must voor mensen die van ver of dichtbij bezig zijn met public relations, communicatie, sociale media.
Beluister hier de podcast “The Hobson & Holtz Report” van 14 oktober 2013 over Hummingbird.
Schrijven en luisteren
Voor zij die geen tijd hebben om de podcast te beluisteren, hieronder in grote lijnen de gevolgen van Google “Hummingbird”:
– Google lanceert het nieuwe zoekalgoritme omdat ze vaststelt dat steeds meer mensen mondeling een zoekopdracht ingeven. Dat gebeurt uiteraard in natuurlijke, menselijke zinnen en niet in trefwoorden. Het nieuw zoekalgoritme van Google probeert hierop in te spelen, is in staat de intentie van de vraag te begrijpen en probeert op die vraag het beste antwoord te geven.
– Voor tekstschrijvers betekent dit dat men zo natuurlijk mogelijk moet schrijven. (Zo is één van de tips om veel interviews op je website op te nemen.)
– Als men op de website een antwoord wil bieden op mogelijke vragen die men aan Google stelt, moet men uiteraard eerst weten wat de mogelijke vragen zijn. Daarom is het belangrijk dat men luistert naar (toekomstige) klanten. Met welke mogelijke vragen zitten zij? Dit kun je achterhalen via sociale media, door je oor te luisteren te leggen bij klantendienst en verkoopafdeling, door trends te volgen, enz.
Conclusie
Net zoals bij de invoering van de nieuwe regels voor persberichten en het onzichtbaar maken van de zoekwoorden, ziet het er naar uit dat het nieuwe zoekalgoritme van Google er voor zorgt dat we weggaan van de techniciteit en evolueren in de richting van kwaliteit waarbij de vragen van (toekomstige) klanten centraal komen te staan.
Of zoals Erik Deckers het uitdrukte:
“(…) you need to quit trying to game the system by dinking around with keywords and just start writing real content that people want to read.”
Duidelijker kan het niet.
Bedankt Google.
Embrace Google Hummingbird, “Keywords Not Provided” for Better Content Marketing
Overzicht
Hieronder een overzicht van de artikels die besproken werden in “The Hobson & Holtz Report”, aangevuld met in mijn ogen de belangrijkste fragmenten:
“(…) part of the impetus for the change was that as more people speak searches into phones, they’re doing so in a more natural way than they type in queries–which is to say more complicated. So Google’s search formulas needed to be able to respond to them.”
“Ultimately, he says, “we want to get to a natural conversation” between people and Google search on whatever devices they’re using.”
” SEO is not yet again dead. In fact, Google’s saying there’s nothing new or different SEOs or publishers need to worry about. Guidance remains the same, it says: have original, high-quality content.”
” I love Google updates and changes for one primary reason – it forces PR professionals to become better writers. Today’s language has been abbreviated, initialized and shortened. (…) Fortunately, Google has become a more skilled PR pro than humans, what with being a fan of the human language and all.”
“In short, we should all remember that content – good, well-written, crafty and slightly intelligent content – really is king.”
“To stay on top, focus on authority. That includes providing authoritative content and getting trusted links from authoritative domains.”
“(…) your content can’t just be interesting and educational, it has to also have audience engagement (comments) and feedback (social shares). And, with Hummingbird, you also have to think in questions and answers format. (…) What are the questions people ask your sales team? What do they ask customer service?”
“Google becomes an ecommerce player itself. Google creates new search result boxes, filled with Google-hosted content monetized with ad dollars. Searchers are drawn to the prominently featured boxes, and Google earns its fee when the searcher moves to the ecommerce site to complete the transaction.”
4 Replies to “Google’s nieuw zoekalgoritme dwingt ons beter te schrijven en te luisteren”