Google blijft de manier om in contact te komen met toekomstige klanten. En in de strijd om de online zoekende klant maakt Google het spel steeds eerlijker. Lees hier hoe ze dit doet en hoe u er zelf van kan profiteren.
Het kan niet genoeg benadrukt worden: Google blijft de manier om in contact te komen met (toekomstige) klanten.
Zo gaat 81% van de shoppers eerst in Google één en ander gaan opzoeken voor ze tot een aankoop overgaan. Bij B2B is dat zelfs 92%.
De bovenstaande grafiek komt uit het recentste rapport van Searchmetrics “Rebooting Ranking Factors.”
Searchmetrics geeft in zijn jaarlijks rapport een overzicht van welke factoren er zwaarder en welke minder zwaar doorwegen bij de ranking van de Google-zoekresultaten en vergelijkt dit met de vorige jaren.
Niet meer technisch
Opvallende vaststelling dit jaar: hoog in Google eindigen wordt steeds minder en minder een technische aangelegenheid
Een paar jaar geleden schreef ik hier:
Teksten schrijven voor het web is de afgelopen jaren door “zoekmachineoptimalisatie” steeds meer en meer een technisch vak geworden.
Heel kort door de bocht gesteld:
– een goede SEO-copywriter zorgt ervoor dat als hij een tekst schrijft voor een kapsalon dat de woorden “kapsalon”, “haar knippen”, “kapper”, “kapsel” en “afspraak maken” of “zonder afspraak” ergens bovenaan in de tekst staan, dan nog het liefst in het begin van een zin en in de titel en/of tussentitel. En als het kan moet “haarknippen” ook nog in de tekst, want sommigen mensen die naar de kapper willen schrijven dat wel eens in één woord.
– een goede tekstschrijver zorgt ervoor dat als hij een tekst schrijft voor een kapsalon dat de lezer zal aangesproken worden door de tekst en dat hij zal zeggen: “naar dat kapsalon wil ik”.
Relevante inhoud
De technische truukjes blijken steeds minder en minder te werken om hoog te eindigen in de Google-zoekresultaten. Sterker nog, ze hebben steeds vaker een negatieve invloed op de ranking in Google.
Google kijkt nu vooral naar de relevantie van de inhoud voor de gebruiker. Het bepaalt die relevantie o.a. door:
- het aantal keer dat men doorklikt binnen een website
- de tijd die men spendeert op een website
- positieve signalen van sociale media (likes, retweets, shares, enz)
Het belang van technische elementen zoals:
- aantal woorden
- keywords in de tekst, beschrijving en titel
- interne linken / externe linken
is helemaal in vrije val zoals uit onderstaande grafiek blijkt.
Conclusie van dit alles?
Schrik niet langer als iemand het woordje Search Engine Optimisation of SEO gebruikt. Denk niet langer dat “zoekmachineoptimalisatie” iets is wat je aan technische specialisten moet overlaten en waar je je zelf niet over kan uitspreken.
Integendeel. Als inhoudelijk expert heb je alle reden om mee te praten over SEO.
Google is de afgelopen jaren heel wat intelligenter geworden – sommigen noemen het al Artificial Intelligence – en slaagt er nu in om te bepalen welke teksten, webpagina’s, websites enz. écht relevant zijn voor zij die welbepaalde zoekwoorden in Google intikken.
Zo ga je dan ook zelf aan de slag: baken duidelijk je doelpubliek af, ga na welke vragen ze hebben, welke problemen ze online willen oplossen, en schrijf met kennis van zaken over het onderwerp waar jij een expert in bent.
Het resultaat? Je doelpubliek zal je belonen door langer op je pagina’s te blijven hangen, door meer door te klikken binnen je website, door je tekst te liken of te delen via Facebook, Twitter, LinkedIn enz.
En niet veel later (soms zelfs al in realtime) zal Google deze positieve signalen belonen door je website hogerop in de Google zoekresultaten te laten verschijnen.
SEO? Tijd voor een ander woord, zou je denken.
Download hier het volledig rapport “Rebooting Ranking Factors”