Je legt je hart en ziel in je tweets en toch worden je tweets zelden geretweet of geliket? Zes mogelijke oorzaken.
Twitter klaar voor 2018
Of het nu aan Trump ligt of aan de wijzigingen die Twitter de laatste tijd heeft doorgevoerd, het enige echte realtime sociale mediakanaal maakt de laatste tijd een betere periode door.
Het heeft weer aangeknoopt met een groeiend aantal actieve gebruikers en in december gaven de banken ook het Twitter-aandeel opnieuw het volste vertrouwen voor 2018.
Twitter shares jump after JP Morgan upgrade from CNBC.
Twitter nieuw leven inblazen
Ben je een van die velen die zich ooit op Twitter heeft gegooid en er mee gestopt is omdat er te weinig reactie kwam? Wil je in 2018 Twitter een nieuwe kans geven maar wil je niet dat er je hetzelfde overkomt?
Bekijk dan hieronder elke mogelijke oorzaken waarom het fout liep met je Twitter-account.
1 – Je hebt de verkeerde volgers
Wie een Twitter-account opstart doorloopt meestal eerst een ‘graaicultuur’. Dat wil zeggen: je probeert zo veel mogelijk volgers bij elkaar te graaien. Het maakt niet uit waar ze vandaan komen of wat ze willen. Kwantiteit is belangrijk dan kwaliteit.
Na een tijdje komt iedereen daar op terug. Wat ben je bijvoorbeeld met 500 Twitter-volgers tussen 20 en 30 jaar als je trapliften verkoopt? Waarom zou je energie steken in een groep volgers die niet jouw doelgroep is? Een Twitter-account onderhouden is geen liefdadigheid.
Ga daarom eens door je lijst van volgers. Staat je doelgroep er niet tussen? Begin dan met het achterhalen waar je doelgroep zich wel bevindt en hoe je kunt zorgen dat ze je Twitter-account volgen.
Staat je doelgroep wel tussen je volgers? Mooi, dan kan onderstaand puntje eventueel de oorzaak zijn van het mindere succes op Twitter.
2 – Je weet niet wat je volgers willen
Je behoort tot de gelukkigen die zijn doelgroep als volgers heeft. Maar weet je ook waarom ze jou volgen? Volgen ze je omdat ze specifieke info willen, op de hoogte willen blijven van promo’s of zijn er andere redenen?
Volgers haken af als ze merken dat de account die ze volgen niet voldoet aan hun verwachtingen. Tweet daarom verschillende zaken en ga hun populariteit na. Alleen zo kun je bepalen wat je volgers willen.
Merk je duidelijk dat bepaalde boodschappen of onderwerpen niet werken? Weggooien die handel en nooit meer op Twitter brengen. Dat is wat je volgers willen.
3 – Je bent in de loop van de tijd ‘anders’ gaan tweeten
Je eerste tweets die je op de wereld losliet kwamen vlotjes tot stand. Maar na een paar weken/maanden kwam er een soort van writersblock. Wat moest je in hemelsnaam nog tweeten? Je had het ze ongeveer allemaal al gezegd, dacht je.
In plaats van het spontane van de eerste maanden verder te zetten begon je vaak zaken te tweeten “omdat het lang geleden was dat je nog eens getweet had.”
Het gevolg? Je volgers haakten af omdat je tweets niet langer voldeden aan hun verwachtingen.
De oplossing? Grijp terug naar je meest succesvolle tweets en achterhaal waarom ze zo succesvol waren. Werk een strategie uit om dit succes te herhalen zonder dat je deze keer zonder inspiratie valt.
4 – Je volgers hebben afgehaakt
Je volgers kunnen je verlaten hebben zonder dat je het weet. Ze kunnen je ‘muten’ of ze kunnen visueel over je heen stappen in hun Twitter-feed. Het lijkt dan wel of je nog veel volgers hebt, maar grotendeels sta je te tweeten in de woestijn.
5 – Je volgers zijn ergens anders heen gegaan
Twitter was op een bepaald moment hét sociale mediakanaal waarop je wel moest aanwezig zijn. Ondertussen zijn er tientallen concurrenten en is ook het visuele veel belangrijker geworden.
Bekijk daarom de accounts van je volgers en ga na of ze nog echt actief zijn op Twitter. Misschien zit je doelgroep nu wel op Instagram en moet je zelf daar ook heen gaan i.p.v. Twitter een nieuwe start te geven.
6 – Je timing zit niet juist
De levensduur van een Tweet is ongeveer 20 minuten. Dat betekent dat als je om 10u iets tweet en je volger checkt zijn account om 10u30 de kans groot is dat hij jouw tweet niet meer ziet omdat die overspoeld werd door de tweets die in de 30 minuten daarna volgden.
Tweet daarom meerdere keren op een dag hetzelfde (ja, dat mag) en probeer het tijdsvenster te achterhalen wanneer je volgers actief zijn op Twitter.
Om het simpel te stellen:
Verkoop je wondermatrassen die mensen van hun slaapproblemen afhelpen? Tweet dan ‘s nachts. De kans is groot dat je doelgroep dan op Twitter zit.