Moeten lokale ondernemingen een bedrijfswebsite hebben?

Moet een bakker een website hebben? Verliest de slager van om de hoek klanten als hij niet online aanwezig is met een website? Recent onderzoek zocht het uit.

Lokale consument

BrightLocal, een Londens bureau gespecialiseerd in lokale zoekmachineoptimalisatie (SEO), ondervroeg hiervoor 800 consumenten en splitste ze op in drie leeftijdsgroepen: 18-34, 35-54, 55+.

Hieronder de belangrijkste vaststellingen uit het rapport.  Essentiële info voor wie al een website heeft en zich afvraagt of ze voldoet aan de behoeften van de lokale klanten.

En voor wie nog geen website heeft en zich richt op de lokale markt is het rapport ook duidelijk: richt je je niet exclusief tot de groep van 55+, dan is een website bijna een must. Maar wees gerust: het vraagt niet veel extra inspanningen om deze te onderhouden.

 

1 – Moeten lokale ondernemingen een bedrijfswebsite hebben?

Uit het onderzoek blijkt dat wie zich richt tot een ‘jonger publiek’ niet zonder een bedrijfswebsite kan.

Zo is voor de groep van 18 t.e.m. 54 jaar een bedrijfswebsite een extra reden om het bedrijf te contacteren (40%). Voor de 55+’ers is dat maar 20%.

Moeten lokale ondernemingen een bedrijfswebsite hebben?

 

2 – Wat is de belangrijkste informatie op de website van een lokale onderneming?

De drie leeftijdsgroepen zijn unaniem: lijst van producten/diensten, openingsuren, telefoonnummer, prijslijst en het fysieke adres zijn de belangrijkste info op de website.

Contactformulier, routekaart en een goed uitziende website zijn het minst belangrijk.

2 lb

 

3 –  Wat is de minst belangrijke informatie op een lokale bedrijfswebsite?

Getuigenissen van klanten, foto’s van winkel of bedrijf en veelgestelde vragen: of deze info nu aanwezig is op de website of niet is niet belangrijk voor lokale consumenten.

Bedrijfswebsites lokale ondernemingen minste belangrijke info

 

4 – Welke elementen van de bedrijfswebsite van de lokale onderneming zetten aan om klant te worden bij de onderneming?

De drie leeftijdsgroepen zijn unaniem: details over de diensten/producten, nabijheid van de onderneming en een duidelijk adres en contactgegevens bepalen de top 3.

Social proof (aantal tweets en Facebook-likes), snelheid van de website en nuttige video’s zijn voor de lokale consument geen extra reden om klant te worden.

3 lb

 

5 – Welke problemen met lokale bedrijfswebsites doen potentiële klanten afhaken?

De drie leeftijdscategorieën haken af als de inhoud van de website van lage kwaliteit is, er geen telefoonnummer te vinden is, de website geen prijzen vermeld en als de onderneming niet ‘lokaal’ genoeg blijkt te zijn.

4 lb

 

6 – Hoe willen consumenten lokale bedrijven kunnen contacten?

Alle drie de leeftijdsgroepen verkiezen de onderneming telefonisch te contacteren. Opvallend: bij de 55+’ers verkiest één op de drie een fysiek bezoek aan de winkel/onderneming.

Sociale media en online contactformulier zijn dan weer geen populaire manieren om contact te nemen.

5 lb

 

Conclusie

Een lokale onderneming doet er niet verkeerd aan om een bedrijfswebsite op te starten om lokale klanten aan te trekken.

De website moet helemaal niet ingewikkeld of flashy zijn, maar moet in eerste instantie de basisgegevens bevatten: lijst van producten/diensten, openingsuren, telefoonnummer, prijslijst en het fysieke adres.

Dat zijn zaken die niet veel ‘onderhoud’ vragen. Dat zal een hele geruststelling zijn voor de lokale ondernemer die vaak vreest dat het onderhouden van een website nog een extra dagtaak wordt.

Zorg vervolgens voor een goede telefonische opvolging en beantwoord binnen een redelijke termijn de mails van geïnteresseerde klanten en de website zal binnen de kortste keren zijn meerwaarde bewijzen.

Lees hier de volledige studie

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *