Samen met Google en de eigenlijke bedrijfswebsite is de online newsroom de eerste plaats waar een journalist gaat kijken als hij een artikel schrijft over een bedrijf.
Perspagina afschermen
Ondanks het belang van de perspagina of online newsroom beslissen sommige bedrijven om de pagina af te schermen van nieuwsgierige blikken (en dus ook journalisten).
Alleen als die journalisten een mailtje sturen om een login en een paswoord aan te vragen, krijgt men toegang tot de perspagina en kan men het gewenste bestand downloaden.
Een voorbeeld zie je hieronder.
Alleen maar nadelen
Je perspagina afschermen van de pers in tijden van snelle en sociale media heeft alleen maar nadelen.
-
Vooreerst moet je als bedrijf iemand ter beschikking hebben die 24u op 24 paraat staat om de mail van de journalist met de vraag om inlog-gegevens te beantwoorden. Eén gouden regel: een journalist contacteert je altijd op het moment dat je het niet verwacht. Heeft het bedrijf op zondagavond om 10u echt iemand ter beschikking die de wacht houdt aan de perspagina?
-
Journalisten staan de laatste jaren onder tijdsdruk. Voor de online publicatie moeten ze meerdere keren per dag een deadline halen. Een extra log-in in hun zoektocht naar informatie is het laatste wat ze er bij kunnen nemen.
-
Als journalisten niet onmiddellijk op de website van het bedrijf kunnen vinden wat ze zoeken, gaan ze het ergens anders gaan zoeken. Wees niet verwonderd als je vervolgens naast een (online) artikel over je bedrijf vervolgens een verouderd logo van je bedrijf ziet staan of een verkeerde foto van je directeur. Als jij de journalist niet helpt, zal Google het wel doen. Al is het dan met verouderde logo’s of foute foto’s.
-
Je eigen informatie achter een virtuele muur verstoppen, zorgt ervoor dat journalisten bronnen gaan opzoeken waar je als bedrijf geen volledige controle over hebt: sociale media, vakbladen, blogs, wikipedia,… Op dat ogenblik heb je geen controle meer over de informatie van je bedrijf en lees je de volgende dag misschien zaken in de media over je bedrijf die je helemaal niet had verwacht.
Meer tips
Nog steeds niet overtuigd om de muur rond je perspagina te slopen? Vermeld dan op je perspagina op zijn minst een contactpersoon en een telefoonnummer waar de journalisten altijd terecht kan.
Hieronder nog meer tips over hoe je een perspagina uitbouwt die voldoet aan de verwachtingen van de journalisten.