Waarom verschijnt mijn nieuw product niet in de media

Waarom verschijnt mijn nieuw product niet in de media?

U hebt een nieuw product en wilt weten hoe u uw product in de media kan krijgen? Het antwoord hierop is heel eenvoudig: niet.

De grootste fout die bedrijven maken bij de lancering van een nieuw product is denken dat journalisten op hun nieuw product zitten te wachten.

Journalisten zijn niet geïnteresseerd in producten. Ze zijn geïnteresseerd in verhalen.

Marketing

Als een bedrijf een nieuw product lanceert verloopt de persaanpak vaak zo:
  • men stelt een persbericht op dat vol lof spreekt over het product
  • woorden zoals “nieuw”, “innovatief” en “uniek” voeren de boventoon
  • men neemt een lange verzendlijst van journalisten
  • men drukt op de knop SEND, en hup, het bericht is de deur uit.

En de media-impact? Die is meestal nihil.

De telefoon gaat niet over. De mailbox blijft stil. Geen enkele media die de volgende dagen het bericht overneemt.

En dit tot grote verbazing van zij die het persbericht hebben opgesteld.

Waarom zien de journalisten niet wat wij zien?”

Verhalen

Het grote probleem is dat journalisten niet geïnteresseerd zijn in nieuwe producten. Journalisten zijn geïnteresseerd in verhalen, verhalen waarvan ze uit ervaring weten dat hun lezers die willen lezen.

Een verhaal dat bijvoorbeeld werkt bij journalisten is “het probleem-verhaal.”

Je brengt een probleem onder de aandacht van de journalisten en toevallig helpt uw product (een deel van) van het probleem op te lossen.

Mails

Een voorbeeld. Beeld u in dat een journalist twee mails krijgt.

Mail icoonDe eerste begint zo: “Firma X brengt een vernieuwend product op de markt. Met zijn unieke formule is product X 20% efficiënter dan de concurrentie.”

Een tweede mail begint zo: “Twee procent van de bevolking heeft last van probleem X. Een probleem dat men vaak onderschat. Wij van Firma X gingen daarom op zoek naar een oplossing. (…)”

Als u journalist was, welke mail zou dan uw aandacht trekken? Welk verhaal zouden uw lezers eventueel willen lezen?

Besluit

Lanceert u een nieuw product? Hoopt u deze in de pers te krijgen?

Focus u dan in uw persbericht niet op uw nieuw product maar op een probleem waarvoor uw product een oplossing kan bieden.

Het gaat in de media niet om uw product. Het gaat het om het probleem waarvoor uw product een oplossing kan bieden.

2 Comments

  1. […] Zie hiervoor: Waarom verschijnt mijn nieuw product niet in de media? […]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *