Bedrijven die nieuws denken te hebben mikken met hun persbericht vaak onmiddellijk op het allerhoogste: de nationale media.
Een begrijpelijke reactie.
Toch zijn er voldoende redenen om ook de lokale media niet te vergeten bij je persaanpak.
Hier zijn er alvast vijf.
Nationaal nieuws begint vaak lokaal
Het gebeurt vaak dat lokaal nieuws enkele dagen in de lokale media sluimert voor het plotsklaps door de nationale redacties wordt opgepikt.
Publicatie in lokale pers kan dus een ideale opstap zijn naar nationale media en hoeft dus helemaal geen eindpunt te betekenen van je mediaverhaal.
Je leert de lokale correspondenten kennen
Wie de lokale media op regelmatige basis contacteert, leert de lokale correspondenten met naam en toenaam kennen.
Deze persoonlijke band is niet alleen nuttig om in de toekomst nieuwe nieuwsfeiten aan te leveren, maar is in crisistijden essentieel.
Als je bedrijf midden in een (nationale) mediastorm terecht komt, dan kan de persoonlijke band met de lokale journalist helpen om de crisis op de juiste manier te duiden in de media.
Ook als je weet dat er een crisis zal uitbreken, is het heel handig om te weten welke journalist je kunt bellen om de crisis alvast te duiden. Op die manier slaag je er misschien ook in de crisis onder controle te houden.
De lokale bevolking leert je kennen
Voor veel mensen is lokale media vaak de enige nieuwsmedia waarmee ze in contact komen.
Door met je bedrijf in die lokale media te verschijnen creëer je dus heel snel naambekendheid en zichtbaarheid bij de lokale bevolking.
Je bent niet langer dat bedrijf met die anonieme voorgevel waar buurtbewoners dagelijks langsrijden en waarvan niemand weet wat er zich achter de gevel afspeelt.
Door in de lokale media te verschijnen met je verhalen maak je je bedrijf menselijk. En dat is iets waar iedereen alleen maar beter van kan worden.
Google helpt je met je geloofwaardigheid
Regionale nieuwsartikels verschijnen vaak (gratis) online. Lokale journalisten houden ook nog vaak een blog bij of plaatsen hun nieuwsfoto’s online.
Als iemand dus geïnteresseerd is in je bedrijf of in de diensten die je bedrijf levert en vervolgens je bedrijf begint te googelen, dan is de kans groot dat deze artikels bovenaan de Google-resultatenpagina zullen verschijnen.
En wat helpt er meer de geloofwaardigheid van een bedrijf?
Een positief artikel uit de lokale media of een tekst van op de eigen bedrijfswebsite waar het bedrijf zijn eigen diensten aanprijst?
Toekomstige klanten vinden je makkelijker
Mensen zoeken in Google heel vaak een specifieke dienstverlening of product in combinatie met een plaatsnaam.
Als men jouw product of dienstverlening zoekt in combinatie met de plaats waar je bedrijf gevestigd is, dan is de kans groot dat de regionale nieuwsartikels van je bedrijf bovenaan zullen staan op de Google-resultatenpagina.
Betere (gratis) reclame kan men niet wensen.
2 Replies to “Vijf redenen waarom je de lokale media niet mag vergeten als je een persbericht uitstuurt”