Succesvol journalisten contacteren? Deze tips (van journalisten) kunnen helpen

 

De mailbox van een journalist wordt overspoeld door mails van bedrijven die hengelen naar media-aandacht.

Hoe zorg je ervoor dat jouw pitch eruit springt en niet onmiddellijk het slachtoffer wordt van de deleteknop van de journalist?

Fractl, een Amerikaans PR-bureau, legde zijn oor te luister bij 500 Amerikaanse journalisten en kwam met de volgende tips.

Mails. Heel veel mails.

Vooreerst dit: journalisten worden overspoeld door mails.

Sommige van de in het onderzoek ondervraagde Amerikaanse journalisten ontvangen jaarlijks meer dan 38.000 mails. Twee derde van die mails hebben als doel media-aandacht te genereren.

Artikels. Heel weinig artikels.

40% van de journalisten ontvangt minstens 20 pitches per dag. 8% wordt meer dan 100 keer per dag gepitcht.

Daar staat tegenover dat 45% van de ondervraagde journalisten slechts één artikel per dag schrijft.

De kans dat jouw pitch wordt opgepikt is dus klein. Hoe vergroot je nu je kans?

Succesvol journalisten contacteren: 8 tips

Fractl komt met de volgende tips om te voorkomen dat je pitch onmiddellijk in de trash verdwijnt.

Probeer samen te werken met de journalist

Het zal niemand verwonderen: journalisten schrijven graag. Ze verkiezen dan ook aanzetten die ze verder kunnen uitwerken boven volledig kant en klaar afgewerkte artikels.

Speel in op de specifieke interesse van de journalist

Iedere journalist heeft zijn eigen interesses. Speel hierop in bij het uitwerken van je pitch. Kies voor een invalshoek die aansluit bij de journalist zijn of haar interesse.

Maak verschillende formaten van je pitch

De tijd dat één formaat volstond is definitief voorbij. In totaal geven de journalisten 13 geprefereerde formaten op.

De top 5:

Bouw een duurzame relatie uit met de journalist

2/3 van de journalisten geeft toe dat een persoonlijke band invloed heeft op het beoordelen van pitches.

Lees je pitch en lees ze vervolgens opnieuw

85% van de journalisten geeft toe dat de kans bestaat dat ze een pitch  deleten als er spellings- of grammaticafouten in de mail staan, ongeacht de inhoud van de pitch.

Vermijd vaktaal en houd het kort

Stel in simpele mensentaal waarover je pitch gaat en waarom ze waardevol is.

Houd het onderwerp van je mail kort.  6 tot 10 woorden volstaan in de subject line.

Beperk je mail zelf tot 200 woorden. Meld onderaan je mail dat als de journalist geïnteresseerd is in je verhaal, je altijd meer info kan bezorgen.

Zend je pitch altijd in de ochtend

Timing is alles. 2/3 van de journalisten verkiest de pitch in de ochtend te ontvangen.

En uiteraard, als laatste, de ondertussen klassieke stelregel: geen telefoons aub.

Telefoons zijn uit den boze. Sociale media kan nog net (9% verkiezen op die manier gecontacteerd te worden) maar de overgrote meerderheid, 81 %, verkiest e-mail.

Het volledige onderzoek van Fractl kan hieronder nagelezen worden.


via Pitching publishers best practices

 

 

3 Comments

  1. […] Lees hier hoe je journalisten moet pitchen: Succesvol journalisten contacteren? Deze tips van journalisten kunnen helpen. […]

  2. […] Succesvol journalisten contacteren. Deze tips (van journalisten) kunnen helpen […]

  3. […] Lees meer: Succesvol journalisten contacteren? Deze tips (van journalisten) kunnen helpen […]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *