Campagnes gaan vaak gepaard met een eigen specifiek websiteadres. Belangrijk is om ook jaren nadat de campagne is afgelopen de bijhorende domeinnaam in je bezit te houden.
Voor wie dit niet doet kunnen de gevolgen genant zijn. Zo mocht alvast Heinz Duitsland ondervinden.
QR-code
De Duitser Daniel Korell haalde onlangs een fles ketchup uit de kast waarbij zijn oog viel op de QR-code op de achterkant van de Heinz-fles. Met zijn smartphone scande hij de QR-code.
Groot was zijn verbazing toen de QR-code hem niet naar een website van Heinz bracht maar naar een porno-site.
Korell deelde zijn verbazing op Facebook.
Campagne
Heinz Duitsland gaf in een reactie op Facebook de nodige uitleg.
The QR code linkte oorspronkelijk naar de campagnewebsite ‘sagsmithheinz.de’ die Heinz lanceerde tussen 2012 en 2014.
De domeinnaam werd na de campagne echter niet behouden door Heinz Duitsland.
Het gevolg was dat de domeinnaam weer in het publieke domein kwam en werd gekocht door een Duitse pornoproducent. Met de gekende gevolgen.
Conclusie
Eenmaal je een campagne hebt gelanceerd met een eigen domeinnaam kun je niet anders dan die levenslang behouden. De paar euro’s die het iedere jaar kost wegen niet op tegen de mogelijke reputatieschade.
En zeker als ook nog je merknaam in het adres staat mag je het adres helemaal niet loslaten.
(P.S. De pornoproducent speelde onmiddellijk in op de heisa. Op de website verscheen een banner met de boodschap: “Gekend van de Heinz-ketchupflessen.”)